Vaststelling bestemmingsplan Pruimendijk 164 – 170 (raadsbijdrage Jilles Soffree)

17 oktober 2021

Tijdens afgelopen raadsvergadering (14/10/2021)  stond onder andere de vaststelling van het bestemmingsplan Pruimendijk op de agenda. Ons raadslid Jilles Soffree had de navolgende raadsbijdrage voor dit onderwerp.

Raadsbijdrage Jilles Soffree.

Dank u wel voorzitter,

Het bestemmingsplan ziet er op zich goed uit en de PvdA fractie is blij met het openbaar stukje groen, wat wij als een winstpunt zien. Want het Waaltje is van ons allemaal en straks dus ook voor iedereen op deze plek toegankelijk.

Op zich ziet het plan er goed uit, zei ik al. Echter, er zijn door omwonenden zienswijzen ingediend, waarbij aspecten naar voren komen waarover te discussiëren valt. Wat ons betreft zijn dat met name het verkleinen van het zicht op het Waaltje en de vraag ‘is het aanpassen of transformeren?’ Dat de provincie geen bezwaren in dit plan ziet, doet daar niet alles aan af. Bovendien kan het bouwen van de oeverwoningen op deze locatie tot precedentwerking leiden en elders langs het Waaltje het toevoegen van oeverwoningen stimuleren. Dat moeten we niet willen, want druist in tegen de door deze raad vastgestelde Waalvisie.
Wij achten de kans aanwezig dat omwonenden dit bestemmingsplan gaan aanvechten en dan zal duidelijk worden of dit plan juridisch echt wel past.

Ten slotte zien we hier alweer een bouwlocatie waar dure woningen gerealiseerd gaan worden. In dit geval begrijpen we dat realisering van betaalbare koopwoningen, sociale huurwoningen of een tweede Strevelszicht hier niet van toepassing is. Wij vinden het belangrijk dat die plekken welke daar wel geschikt voor zijn, zoals de locaties Beverbol in Bolnes en Gemini in Slikkerveer optimaal worden benut en de minder draagkrachtigen ook worden bediend. Ook zij hebben immers recht op een woning.

Dank u wel.

Jilles Soffree