Raadsbijdrage (18/4/24) van Jeroen Rijsdijk over vaststelling bestemmingsplan Rembrandtweg Fase 2

1 mei 2024

Raadsbijdrage: Vaststelling bestemmingsplan Rembrandtweg fase 2

De PvdA Ridderkerk vindt het een goede zaak dat Wooncompas nu ook het laatste deel van de Rembrandtweg en omgeving gaat herontwikkelen. De ‘oude’ woningen steken schril af bij de nieuwbouw uit de eerste fase. De leefbaarheid in dit deel van de Rembrandtweg is er de laatste jaren niet beter op geworden. Regelmatig worden hier grote hoeveelheden afval gedumpt op straat. Dat is voor niemand prettig.

In de huidige situatie zijn er 94 sociale huurwoningen en het is mooi dat dit er straks 8 meer zijn. Dit compenseert niet het aantal sociale huurwoningen uit de eerste fase, toen er ruim 100 woningen minder zijn teruggebouwd dan gesloopt.

We willen voor de herontwikkeling nog de volgende aandachtspunten meegeven: een deel van de woningen wordt straks gelabeld voor senioren. Er zijn genoeg ouderen in Ridderkerk die op zich kleiner zouden willen gaan wonen, maar er tegenaan lopen dat zij dan een veel hogere huur moeten betalen. Hoe mooi zou het zijn als zij straks de mogelijkheid krijgen om te verhuizen met een gelijkblijvende huur? Op die manier komen er extra woningen vrij voor mensen met kinderen. De prestatieafspraken bieden een haakje.

De woningen in de eerste fase hebben een huur die dicht tegen het maximum voor een sociale huurwoning aanzit. Dat is meer dan menigeen met een koopwoning betaalt aan hypotheek. We vinden het belangrijk dat een deel van de woningen nu ook een veel lagere huur krijgt, bij voorkeur onder de eerste aftoppingsgrens. En dat er zoveel mogelijk woningen worden toegewezen aan Ridderkerkers of mensen die een binding hebben met Ridderkerk. Bij een volgend project zien we graag dat er ook woningen worden gelabeld voor jongeren. Zij kunnen wel stevige duw in de rug gebruiken.

Dank u wel.