Raadsbijdrage (18/4/24) van Jeroen Rijsdijk over vaststelling bestemmingsplan Ontsluitingsweg tussen Hoogzandweg en Salieweg

1 mei 2024

Raadsbijdrage: Vaststelling bestemmingsplan Ontsluitingsweg tussen Hoogzandweg en Salieweg

Dagelijks rijden er tientallen vrachtwagens van en naar het glastuinbouwgebied ten zuidoosten van Nieuw Reijerwaard over de Hoogzandweg. Een smalle weg die hiervoor helemaal niet geschikt is. Dit zorgt voor een hoge verkeersdruk en onveilige verkeersituaties. De PvdA Ridderkerk is dan ook blij mee dat er een ontsluitingsweg komt tussen de Hoogzandweg en de Salieweg/Selderijweg. Op deze manier kunnen vrachtwagens straks op een eenvoudige manier op de Verbindingsweg komen en dit ontlast de Hoogzandweg.

Deze verbinding mag er wat ons betreft niet toe leiden dat het vrachtverkeer op de Rijksstraatweg verder toeneemt. Het is goed dat de bestaande poller blijft staan. In antwoord op de schriftelijke commissievragen van Burger op 1 heeft het college aangegeven dat nog onderzocht gaat worden hoe voorkomen kan worden dat vrachtwagens in de nieuwe situatie vanaf de Voorweg en de Salieweg de Rijksstraatweg oprijden. We vinden het belangrijk dat er passende maatregelen genomen zijn voordat de nieuwe weg in gebruik wordt genomen, zodat straks met het oplossen van het ene probleem niet een ander probleem wordt gecreëerd. Niet duidelijk is voor ons hoe deze verbinding bijdraagt aan het ontlaste van de Populierenlaan, zoals door de wethouder Verkeer aangegeven tijdens de vorige raadsvergadering. Daar komen we op later moment op terug, want ook op de Populierenlaan is dringend actie nodig om de overlast van vrachtauto’s en ander zwaar verkeer terug te dringen.