Te weinig parkeerplaatsen bij het Vlietplein

25 januari 2021

De gemeenteraad had besloten om sporthal Drievliet te slopen en een vervangende sportaccommodatie te bouwen op een andere plek in de gemeente. Eind december kwam het college met een nieuw plan. De meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd om de sporthal te laten staan en deze voor een bedrag van € 7,3 miljoen te renoveren. Duurder dan het eerste plan.

De PvdA Ridderkerk heeft tegen dit plan gestemd, omdat het college met dit plan twee beloften aan de winkeliers en omwonenden van het Vlietplein heeft gebroken. Ten eerste de belofte om van het Vlietplein een meer open plein te maken zodat de winkels beter zichtbaar worden. Ten tweede de belofte om op de plek van de sporthal extra parkeerplaatsen aan te leggen om de parkeerdruk bij het plein flink te verminderen. Dat gebeurt dus niet.

Sterker nog, nu er op het grasveld bij het Vlietplein 133 woningen worden gebouwd wordt de parkeerdruk alleen maar groter. Ook de tijdelijke parkeerplaatsen aan de Vlietlaan waar de winkeliers aan hebben meebetaald, zullen verdwijnen. De nieuw aan te leggen openbare parkeerplaatsen bij de Erasmuslaan en de Hugo de Grootlaan zijn veel te ver lopen voor het winkelend publiek. Dan vraag je je toch af waarom de nieuwe woningen niets iets verder naar achter gebouwd konden worden zodat de tijdelijke parkeerplaatsen behouden hadden kunnen blijven.

Schieten winkeliers, bewoners en bezoekers van het Vlietplein nou veel op met dit nieuwe plan en deze forse investering? Of had het geld verstandiger kunnen worden besteed? De PvdA Ridderkerk heeft in de raadsvergadering uitgesproken dat zichtbaarheid van de winkels, voldoende parkeergelegenheid en een veilig oversteekbare Vlietlaan belangrijk zijn voor een aantrekkelijk Vlietplein. En dus voor Drievliet en ‘t Zand. We blijven ons inzetten voor sterke winkelcentra, dus ook die in uw wijk!