Raadsbijdrage Oosterpark (van onze PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk)

1 november 2021

Vaststelling bestemmingsplan Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

Het Oosterpark is zonder twijfel een van de meest besproken onderwerpen tijdens deze raads- en collegeperiode. Denk aan de voorgenomen herhuisvesting van de Rowdies, het aan te leggen geluidscherm en de door een meerderheid van deze raad aangenomen plannen om het Oosterpark de komende jaren ingrijpend te veranderen.

De vanavond gevraagde bestemmingsplanwijziging had het voorlopige einde van de besluitvorming rond het Oosterpark moeten zijn. Met als resultaat een breed gedragen uitkomst. De werkelijkheid is anders. Het is langgeleden dat er zoveel ingezonden brieven en artikelen in de Combinatie en het Ridderkerks Dagblad hebben gestaan over een onderwerp. En dat er tientallen zienswijzen, 32 om precies te zijn, tegen een bestemmingsplan zijn ingediend.

De inwoners en bewonersinitiatieven die de PvdA Ridderkerk heeft gesproken, zeggen allemaal ongeveer hetzelfde: ‘we zijn wel gehoord, maar er is niet geluisterd.’ De teleurstelling overheerst. Het college zelf spreekt in de beantwoording van de zienswijzennota van een ‘complexe belangenpuzzel waarbij elk puzzelstukje zorgvuldig moest worden gelegd’. Vraag aan de wethouder: hoe kijkt het college terug op dit participatietraject? Wat gaat u de volgende keer, in de tijd die dit college nog heeft tot aan de verkiezingen, anders doen?

Iedereen weet: het is bij het nemen van een besluit niet mogelijk om iedereen 100% tevreden te stellen. Dat verwacht ook niemand. Het is echter wel opvallend dat geen enkele zienswijze van een inwoner tot aanpassing van het bestemmingsplan heeft geleid. Alleen de zienswijze van de Gasunie heeft tot een kleine, technische aanpassing geleid. Wij vragen ons af: was het niet mogelijk om meer aan de bezwaren van de indieners van de zienswijzen tegemoet te komen, bijvoorbeeld door alsnog voor meer groen en wat minder water te kiezen en de fietsfunctie van het zeer geliefde Essenlaantje te behouden? Of is hier sprake van politieke onwil?

De oppositie heeft voor de zomer bij de besluitvorming over de herinrichtingsplannen van het Oosterpark acht (!) moties en amendementen ingediend om tegemoet te komen aan bezwaren van inwoners. Daarvan heeft alleen het amendement om de rietput te laten vervallen, het gehaald. Het amendement van de PvdA Ridderkerk om het Essenlaantje zijn fietsfunctie te laten behouden, is toen weggestemd. Vanavond doen we samen met Burger op 1 een ultieme poging voor het behoud van de fietsfunctie van het Essenlaantje. Waarom? Omdat het Essenlaantje misschien wel het mooiste stukje fietspad van Ridderkerk is, een parel in de regio. En omdat het ongewijzigd vaststellen van een bestemmingsplan waartegen zoveel weerstand is, ronduit regentesk is.

Jeroen Rijsdijk