Raadsbijdrage 25 januari jl. (Jeroen Rijsdijk): Startnotitie actualisatie Omgevingsvisie

12 februari 2024

Raadsbijdrage (Jeroen Rijsdijk): Startnotitie actualisatie Omgevingsvisie

De Omgevingsvisie Ridderkerk 2035 heeft een looptijd van 18 jaar. We zijn nog niet eens halverwege, maar toch ligt er een voorstel voor om deze te actualiseren.

Dat is snel, maar ook nodig. Niemand had kunnen voorzien dat de wereld zo snel zou veranderen. Veel van de grote opgaven die er toen al waren op het gebied van wonen, klimaat, gezondheid en bereikbaarheid zijn alleen maar urgenter geworden. Het is geen 5 voor 12 maar 5 over 12.

Een Omgevingsvisie is toekomstvisie voor de langere termijn. Een goede Omgevingsvisie overstijgt de politieke waan van de dag en daarmee het coalitieakkoord en collegeprogramma. De huidige Omgevingsvisie had in dat opzicht concreter gekund. Kernwaarden als ‘groen-blauwe oase’ en ‘kloppend hart’ zijn zo algemeen, dat zij toepasbaar zijn op veel gemeenten.

De actualisatie van de Omgevingsvisie biedt de mogelijkheid om samen met inwoners en ondernemers tot een gedragen visie te komen, voor ons mooie dorp met zijn unieke wijken. Van Bolnes tot Oostendam en van Drievliet/t’ Zand tot het Centrum.

En antwoord te geven op wezenlijke vragen: hoe houden we de bereikbaarheid van Ridderkerk op peil? Houden we open groene gebieden open en groen? Hoe zorgen we voor voldoende betaalbare woningen? En welke gebieden lenen zich voor een transformatie van bijvoorbeeld bedrijventerrein naar wonen? Met de verhuizing van Quooker en het vertrek van Trelleborg liggen er volop kansen.

Het is positief dat er bij de actualisatie van de Omgevingsvisie breed wordt gekeken naar de hele fysieke leefomgeving. En dat naar aanleiding van onze vragen de risico’s in kaart worden gebracht om een tweede Panattoni` te voorkomen.

De actualisatie van de Omgevingsvisie biedt de raad de kans om regie te pakken. De motie van Burger op 1 om het college geen intentieverklaringen te laten sluiten voor ontwikkelingen op agrarische grond waarvoor een bestemmingsplanwijziging nodig is, totdat de raad een visie agrarische gronden heeft vastgesteld, dienen we van harte mede in. Voor de uitbreiding van VV Rijsoord maken we graag een uitzondering.

De capaciteit van de nieuwe ambtelijke organisatie is volgens het college op orde. Maar het participatietraject wordt opnieuw uitbesteed aan een duur extern bureau, omdat er intern niet genoeg handen beschikbaar zijn. 1 + 1 = in dit geval geen 2.

De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat het externe bureau vooraf een duidelijk kader meekrijgt. Dat ook jongeren de kans krijgen om mee te praten over hun toekomstige leefomgeving, bijvoorbeeld door langs te gaan op de scholen.

En tot slot roepen we het college op vaart te maken met het opstellen van participatieregels zoals voorgeschreven door de Omgevingswet. Een startnotitie voor de zomer straalt echt te weinig urgentie uit.

Jeroen Rijsdijk