Raadsbijdrage (25/11/21) : HOV-verdiepingsstudie Rotterdam-Ridderkerk (Jeroen Rijsdijk)

26 november 2021

Raadsbijdrage: HOV-verdiepingsstudie Rotterdam-Ridderkerk

Dank u wel voorzitter.

De PvdA Ridderkerk verbaast zich erover dat het college aan inwoners blijft communiceren dat de ruimtelijke reservering voor de Ridderkerklijn is geschrapt. Ook in dit voorstel staat het weer. Met geen woord wordt gerept over de nieuwe ruimtereservering die de provincie heeft gemaakt op de Rotterdamseweg voor een mogelijk toekomstige railverbinding. Meer specifiek gaat het om het gedeelte van de Rotterdamseweg tussen de Randweg en de Populierenlaan. De provincie zelf spreekt in officiële stukken niet over het schrappen maar over het verleggen van het tramtracé. Waarom kiest het college er telkens voor om slechts één kant van de medaille te belichten?

Dan over het voorstel zelf. We kunnen er niet omheen: het busvervoer in Ridderkerk is de afgelopen jaren verder verschraald. Corona heeft nog een extra duit in het zakje gedaan. Zo moeten inwoners die vanuit Bolnes of Slikkerveer met de bus naar Drievliet willen, sinds kort overstappen bij de Riederborgh. Die overstap is voor ouderen en mensen met een beperking niet alleen oncomfortabel, maar kost ook een kwartier extra reistijd. Het deed een betrokken inwoonster op Twitter verzuchten dat Ridderkerk op het gebied van het openbaar vervoer steeds meer een plattelandsgemeente dreigt te worden als het zo doorgaat. Dat er iets moet gebeuren al lang duidelijk, maar de PvdA Ridderkerk gelooft niet dat dit voorstel tot de noodzakelijke verbetering leidt.

Het college wil de bereikbaarheid van Ridderkerk de komende jaren op peil houden door de bus in Ridderkerk vaker voorrang te geven. Om dat te bereiken, moeten er onder meer tientallen meters buspasseerstrook worden aangelegd bij rotondes op de Populierenlaan, Burgemeester de Zeeuwstraat en Vlietlaan. Wie regelmatig met de bus reist, weet echter dat de meeste vertraging niet in maar buiten Ridderkerk ontstaat doordat de bus op de snelweg achteraan in de file moet aansluiten. Waarom kiest het college er dan toch voor om Ridderkerkse wegen op de schop te gooien? En kostbaar groen op te offeren voor asfalt? Wordt daarmee geen probleem opgelost dat niet bestaat, terwijl het echte probleem niet wordt aangepakt?

Deskundigen waarschuwen dat de snelwegen na Corona weer snel zullen dichtslibben. En dat automobilisten weer massaal in de file zullen staan. Waarom worden er dan nu al geen maatregelen genomen om de bus buiten Ridderkerk te laten doorrijden, bijvoorbeeld door vluchtstrookgebruik? En werk gemaakt van een (gedeeltelijk) vrije busbaan over de Verbindingsweg? De VRI’s kunnen straks nog zo goed zijn afgesteld, zij kunnen het weggehaalde stuk vrije busbaan bij Hotel Van der Valk natuurlijk nooit goed maken. Regeren is vooruit zien.

Participatie en dit college zijn vaak geen gelukkige combinatie. Enkele uitzonderingen daargelaten. Ook dit keer hebben inwoners kritiek op het participatietraject, of beter gezegd: het ontbreken daarvan. Als de raad vanavond instemt met dit voorstel, staat het plan vast en mogen inwoners meepraten over de invulling van de details. Waarom lukt het in Ridderkerk toch maar niet om samen met onze inwoners en ondernemers plannen te maken?

Ik ga afronden. Met het voorliggende voorstel is een forse investering van € 9,5 miljoen gemoeid, waarvan € 2,1 miljoen voor rekening van Ridderkerk zelf komt. Het resterende bedrag betaalt de Metropoolregio. Je zou verwachten dat een dergelijke investering leidt tot een aantrekkelijker, robuuster en toegankelijker openbaar vervoer voor heel veel Ridderkerkers, maar in plaats daarvan worden twee bestaande buslijnen, waaronder de populaire buslijn 146, ‘opgewaardeerd’ tot R-netlijn. In de praktijk betekent dit vooral minder haltes en dus langer lopen naar de overgebleven haltes, terwijl knelpunten in het (overige) busnetwerk niet worden aangepakt. Daarom zullen wij tegen het voorstel stemmen.

Dank u wel.