Raadsbijdrage (23 november ’23) : concept prestatieafspraken Wooncompas-Progressie-gemeente 2024 t/m 2027

4 december 2023

Raadsbijdrage (23 november 2023) : concept prestatieafspraken Wooncompas-Progressie-gemeente 2024 t/m 2027

Raadswerk is een kwestie van een lange adem. Twee voorbeelden.

Rond de kadernota van 2020 deed de PvdA Ridderkerk de volgende suggestie: onderzoek de mogelijkheden om Ridderkerkers die kamers over hebben en die dat willen, deze te laten verhuren aan dorpsgenoten die dringend woonruimte nodig hebben. Het college zei toe de mogelijkheden te onderzoeken, maar zag er uiteindelijk toch geen heil in.

In juni 2021 werd de motie, die we samen met het CDA hebben opgesteld, aangenomen om de mogelijkheden voor tijdelijke woningbouw in Ridderkerk te onderzoeken. Hoewel de motie bedoeld was voor alle Ridderkerkse woningzoekenden, zag het college bij de afdoening vooral kansen voor spoedzoekers. Tot op heden is er nog niet echt uitvoering gegeven aan deze motie.

Positief verrast waren we dan ook toen we bij het doornemen van de prestatieafspraken zagen dat Wooncompas en de gemeente alternatieve woonconcepten gaan onderzoeken, voor met name jongeren, zoals woningdelen en het inwonen bij iemand anders. En dat er locaties in kaart gebracht gaan worden voor flexwoningen. De nood is hoog op de woningmarkt en dat vraagt om creatieve oplossingen. Mooi dat dit wordt ingezien.

Enkele andere positieve punten uit de prestatieafspraken zijn volgens ons: het onderzoek naar sociale koopwoningen, de mogelijke fixbrigade om huurders te helpen met verduurzamen en het passend toewijzen van woningen die geschikt zijn voor mensen met een beperking.

Uiteraard is de PvdA Ridderkerk ook kritisch.

In vergelijking met de vorige prestatieafspraken missen we de terugblik op de belangrijkste resultaten van de afgelopen vier jaar, de huidige en toekomstige samenstelling van de sociale woningvoorraad en de slagingskansen voor Ridderkerkse woningzoekenden. De prestatieafspraken worden er beter van als dit inzicht wordt gegeven.

De sociale woningvoorraad wordt de komende jaren met 200 woningen uitgebreid. Dat is 100 minder dan wat het Regioakkoord vereist. Onduidelijk is hoeveel woningen daarvoor daadwerkelijk moeten worden gebouwd, omdat niet wordt aangegeven hoeveel woningen nog uit de voorraad ‘lopen’.  We vinden het van belang dat er niet alleen dure sociale huurwoningen worden bijgebouwd, maar ook in het meest betaalbare segment, met een huur onder de € 500.

In de prestatieafspraken wordt een groot aantal onderzoeken aangekondigd, waarvan slechts twee onderzoeken zijn voorzien van een deadline. We vragen Wooncompas en het college met klem er eindelijk werk van te maken dat ouderen die graag kleiner willen gaan wonen dat kunnen met een gelijkblijvende huur. Dit zorgt voor woningen voor gezinnen en daarmee voor doorstroming. Dit wordt al een aantal jaar een goed idee gevonden. Het is tijd voor actie.

Kritisch zijn we ook op Wooncompas. Wooncompas is een aantal jaren geleden groter gegroeid. Signalen die we van huurders krijgen, geven ons het gevoel dat dit wel eens ten koste gaat van de klantvriendelijkheid in Ridderkerk. Zo zijn de problemen met de verduurzaamde woningen in de Tarwestraat nog altijd niet opgelost, wordt er niet adequaat gereageerd op afvaldumpingen in en rond de flatgebouwen aan de Rijnsingel en horen we van nieuwe huurders dat het soms veel tijd in beslag neemt voordat mankementen worden verholpen. We roepen Wooncompas dan ook op om scherp te blijven op klantgerichtheid.

Ik ga afronden met een compliment. Een compliment voor de betrokken vrijwilligers van Progressie die veel tijd en energie hebben gestoken in deze prestatieafspraken. En die zich maximaal hebben ingezet voor hun Ridderkerkse mede huurders.

Jeroen Rijsdijk