Raadsbijdrage 12 oktober jl. van Jeroen Rijsdijk bij Startnotitie Centrum Oost

19 oktober 2023

Raadsbijdrage: Startnotitie Transformatie Centrum Oost

Dank u wel voorzitter.

De voorliggende startnotitie is het vertrekpunt om te komen tot een visie voor het oostelijk deel van het Centrum. Het gebied dat onder meer bedrijventerrein Donkersloot en het gebied rondom Dirk van den Broek bevat. De visie moet straks richting geven en een kader bieden om toekomstige ontwikkelingen in dit gebied te toeten.

De PvdA Ridderkerk vindt dat geen verkeerde ontwikkeling, maar we willen er wel op wijzen dat er de afgelopen jaren al veel visie- en beleidsdocumenten zijn opgesteld voor het Centrum. Meer dan voor enige andere wijk in Ridderkerk. De ‘visiedichtheid’ begint daardoor hoog te worden en het gevaar bestaat dat de samenhang tussen alle documenten uit het oog wordt verloren. We vragen de wethouder om hier scherp op te zijn. En bij het opstellen van de visie ook te anticiperen op andere (toekomstige) ontwikkelingen in het Centrum, zoals de beoogde metropolitane fietsroute door de Sint Jorisstraat en de Molensteeg en de transformatie van het Trellenborgterrein, die wat ons betreft kansen biedt om de Sint Jorisstraat autoluw te maken en een alternatieve ontsluiting te realiseren.

We zijn blij dat de kruising Havenstraat-Sint-Jorisstraat-Westmolendijk-Ringdijk een prominente plaats heeft gekregen in de startnotitie. We vragen al jaren aandacht voor de onveilige verkeerssituatie met vrachtwagens die ingewikkelde manoeuvres moeten uithalen om te kunnen laden en lossen. En voor de schade die dit zware verkeer toebrengt aan de niet-onderheide monumenten in het historisch deel van het Centrum. We vragen de wethouder wel om niet opnieuw het wiel uit te vinden, want de afgelopen jaren hebben diverse bewoners, samen met uw collega wethouder van Verkeer, al diverse mooie plannen gemaakt om de problemen aan te pakken.

Tot slot heeft de PvdA Ridderkerk zich erover verbaast dat de participatie voor € 172.000 wordt uitbesteed aan een extern bureau. De wethouder heeft in de commissie uitgelegd dat dit momenteel niet anders kan, omdat er intern geen mensen beschikbaar zijn. De ontvlechting van de BAR-organisatie doet zich voelen. We verwachten dat het participatiebureau een duidelijk kader krijgt over hoe de participatie eruit moet komen te zijn en dat zij vooraf geïnformeerd worden over de Ridderkerkse ‘coleur locale’. Het lijkt ons netjes als inwoners die eerder al in werkgroepverband hebben meegedacht over ontwikkelingen in dit gebied, persoonlijk worden uitgenodigd om dit opnieuw te doen. We denken dan bijvoorbeeld aan de werkgroep Sint Jorisstraat die – anders dan de naam aangeeft – ook heeft gekeken hoe de problemen op de kruising kunnen worden opgelost.

Dank u wel.