Raadsbijdrage 12 oktober jl. Krediet inventaris museumschool

19 oktober 2023

Raadsbijdrage: Krediet inventaris museumschool

Dank u wel voorzitter.

Ter voorbereiding op dit agendapunt hebben we het verslag van de digitale raadsvergadering van 8 april 2021 teruggelezen, met als enige onderwerp: de aankoop van de museumschool. Dat leverde enkele aardige inzichten op die we hier willen delen: alle partijen – met uitzondering van de VVD – hebben voor de aankoop gestemd. Vanuit sommige oppositiepartijen en ook het CDA was er toen al bereidheid om het deel van de collectie dat betrekking heeft op de Tweede Wereldoorlog aan te kopen. De overige coalitiepartijen – met de SGP voorop – wilden daar niet aan.

Wordt de besluitvorming vanavond dan toch nog spannend?

Wat het standpunt van de PvdA Ridderkerk zelf betreft: we hebben tweeënhalf jaar geleden weloverwogen ingestemd met de aankoop van de museumschool. Wij waren toen een van de partijen die de wethouder hebben gevraagd om te kijken of dat deel van de collectie dat betrekking heeft op de Tweede Wereldoorlog niet ook kan worden aangekocht. Een leeg capitulatielokaal zal niet veel bezoekers trekken. Het is de aankleding die het de moeite waard maakt, en die ons herinnert aan die zwarte dag uit de Nederlandse geschiedenis.

Worden we vanavond dan op onze wenken bediend met dit voorstel? Nee. Er wordt voorgesteld om veel meer items aan te kopen dan de items die betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog. Daar zitten zeker een aantal aardige zaken bij, maar ook een groot aantal zaken dat van ons niet had gehoeven. Ook weten we niet exact wat we kopen, omdat een volledige inventarisatielijst ontbreekt en de gemeente pas volgende week foto’s gaat maken. Dat inzicht hadden we voor deze vergadering natuurlijk al moeten hebben.

Tijdens de commissievergadering waren er nogal wat losse eindjes ten aanzien van de toekomstige bedrijfsvoering. De gemeente leek vooral te rekenen op de welwillendheid van de huidige eigenaar. De beantwoording van de aanvullende vragen die onder aanvoering van mevrouw Van Nes-de Man zijn gesteld, heeft duidelijk gemaakt dat het inmiddels de bedoeling is dat Facet – na instemming met het voorstel – samen met de vrijwilligers de bedrijfsvoering op zich neemt. Er is dus flink doorgewerkt na de commissievergadering. We waarderen het dat de wethouder met iedereen persoonlijk contact heeft opgenomen om het voorstel toe te lichten, maar we vragen ons wel af hoe we deze informatie te weten waren gekomen als er geen aanvullende vragen waren gesteld. Het is voor veel partijen een belangrijk punt.

Er zijn redenen om tegen het voorstel te stemmen en er zijn redenen om daarvoor te stemmen. Alles afwegende zullen we voor het voorstel stemmen. Als je de museumschool koopt, vinden we dat daarbij ook een deel van de collectie hoort. En bij een schikking heb je de zekerheid dat er wordt geleverd. De gemeente kan gelijk krijgen van het Hof, maar dan kan de eigenaar zeggen: ‘bekijk het maar, ik verkoop niet’. En het is wel heel slecht aan onze inwoners uit te leggen dat er voor € 250.000 aan juridische kosten is gemaakt en dat de gemeente dan alsnog met lege handen staat. Goed besturen is ook over je eigen schaduw heen kunnen stappen en de juridische strijdbijl begraven.

En voor het geval de wethouder nu tevreden achteroverleunt, in de tweede termijn komen we nog met aantal aandachtspunten.

Dank u wel.