PvdA vraagt duidelijkheid voor onzekere huurders

2 oktober 2021
De afgelopen jaren zijn er veel straten met sociale huurwoningen in Ridderkerk geherstructureerd. Sociale woningen zijn gesloopt, gerenoveerd of verkocht.

Er is ook een hele groep huurders die nog niet weet waar ze aan toe zijn. Jaren geleden heeft  Wooncompas, toen nog Woonvisie, hen gemeld dat ook hun woning op de lijst staat om gesloopt of gerenoveerd te worden. Het gaat om huurders in verschillende wijken, zoals woningen in de Henegouwsestraat en de Hovystraat. Meer dan vijf jaar later weten deze mensen nog niet wat er met hun woning gaat gebeuren. En dus ook niet of zij moeten verhuizen of in de huidige woning kunnen blijven. En wat dat betekent voor hun portemonnee.

Dit brengt veel onzekerheid met zich mee. Bovendien wordt er door de verhuurder de afgelopen jaren in afwachting van de definitieve plannen alleen het minimale onderhoud aan de woningen uitgevoerd. Daardoor lijken inmiddels veel zaken in de woningen aan vervanging toe.

Door de onzekere toekomst stellen huurders zelf ook investeringen uit. Zij weten niet of het bijvoorbeeld nog zinvol is om nu een nieuwe vloer te kopen of de tuin op te knappen.

De PvdA Ridderkerk hecht aan woonzekerheid en stelt daarom schriftelijke vragen aan het college om aandacht te vragen voor deze huurders. PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk: ‘‘Onder druk van de provincie moeten er sociale huurwoningen worden bijgebouwd in Ridderkerk, omdat er de afgelopen jaren te veel van deze woningen zijn verdwenen. Dit vraagt om een nieuwe koers van de gemeente en Wooncompas. Het nadenken daarover mag niet te lang duren. Mensen zitten al lang in onzekerheid en het woongenot laat echt te wensen over. Duidelijkheid is gewenst.’’