Hoger basisbedrag op Ridderkerkpas (raadsbijdrage Arianne Ripmeester)

21 december 2020

Hoger basisbedrag op Ridderkerkpas

Een voorstel dat de PvdA Ridderkerk samen met andere partijen heeft ingediend bij de behandeling van de verordening meedoen om het basisbedrag op de Ridderkerkpas voor minima met terugwerkende kracht te indexeren, is aangenomen. Dit betekent dat het bedrag komend jaar wordt verhoogd van 150 naar 162 euro. Dit was ook een wens van het Minimaplatform. Leest u hieronder de volledige bijdrage van ons raadslid Arianne Ripmeester bij dit onderwerp.

Voor ons ligt een verbeterde verordening Meedoen. Minima gaan er het komende jaar 3,50-5,00 per maand op achteruit. En dat is veel wanneer je vrij besteedbare ruimte zo klein is. En de tijding zwaar.
Complimenten voor de wethouder dat realisatie van onze gekoesterde wens om geen kind zonder zwemdiploma van de basisschool te laten gaan weer een stap dichter bij komt.
Ik kan nu al vertellen dat een aantal mensen erg gelukkig zijn dat de dierenartskosten nu van de Ridderkerkpas kunnen worden betaald. Ze spaarden voor hun huisdier letterlijk het brood uit de mond. Dat mensen in de Schuldhulpverlening nu ook mee kunnen doen is een mooie stap en complimenten gaan daarvoor ook naar de inzet van het minimaplatform en Schuldhulpmaatje. Een van de punten waar het platform nog meer mee kwam was de indexatie van het basisbedrag. Met voldoende raadssteun wordt dit verzoek middels een amendement gehonoreerd. Dank aan de partijen die het steunen.
De gelden van de regeling Meedoen kunnen ook besteed worden bij niet aangesloten organisaties. Daarvoor kan een declaratieformulier worden aangevraagd. Recent gebeurde dat bij ambtenaar Wendy. En ik gun elke Ridderkerker de prettige bejegening die zij ten toon spreidde.

Wij vragen aan de wethouder om zich in te zetten dat alle scholen aansluiten. En dat het mogelijk wordt om gelden van de pas tot een bepaalde hoogte meegenomen kunnen gaan worden naar het volgende jaar.
Dat voorkomt overconsumptie in december.
Keuzevrijheid is ook voor minima een groot goed. Het zou mooi zijn wanneer er voor elk soort artikel keuze was tussen winkels en organisaties. Graag horen wij van het college of die doelstelling wordt overgenomen.