De impact van Corona

25 januari 2021

De impact van Corona neemt overal toe. Het aantal positief geteste inwoners is hoog en er zijn bijna 60 Ridderkerkers door het virus overleden. Ondernemers komen in de problemen. Twee van de drie gemeenten blijken niet voldoende deskundig om ondernemers met schulden goed te begeleiden. Dat baart ons zorgen. We hebben daarover vragen gesteld aan het college.

We hebben ook vragen gesteld over de harde terugvordering van gelden bij mensen in de bijstand. Een mevrouw werd landelijk nieuws omdat zij duizenden euro’s moet terugbetalen nadat haar moeder boodschappen voor haar had gedaan. Een andere mevrouw omdat haar ex-man de kinderen zakgeld gaf. Deze gezinnen worden bestempeld en behandeld als fraudeur met alle ontwrichtende gevolgen van dien. In Amsterdam wordt het bijstandsgerechtigden toegestaan een klein bedrag per maand te ontvangen. Dat voorkomt veel problemen. Een goed voorbeeld om ook in Ridderkerk te volgen.

De stress in veel gezinnen is hoog. De zorgen nemen toe om de kinderen en jongeren. De kindertelefoon wordt veel meer gebeld. Er is een sterke toename van huiselijk geweld dat ook de kinderen treft. Daarover stelden we vragen samen met Leefbaar Ridderkerk. Ook de hulplijn 113 slaat alarm, dit nummer kunnen mensen bellen als ze het niet meer zien zitten en het zelfs zo zwart inzien dat ze aan zelfmoord denken. Zij melden dat er steeds meer jongeren bellen. Van wethouders en ambtenaren mogen we verwachten dat ze een hand uitsteken naar de kinderen, vrouwen en mannen die het (te) zwaar hebben.  Om erger te voorkomen.

Als raadsleden verwachten we daarbij betrokken te worden. Allereerst door het toegestuurd krijgen van actuele lokale informatie mèt een overzicht van de ondernomen en gewenste acties. Corona zet grote druk op ons en op onze samenleving. We kunnen elkaar minder makkelijk zien en spreken maar we zijn belangrijker voor elkaar dan ooit. We kijken met u uit naar betere tijden.

Mail of bel ons gerust als we u ergens mee kunnen helpen of voor een gesprek!