Busje komt morgen?

21 december 2020

Busje komt morgen?

In juli stemde de gemeenteraad voor de motie Inclusief Vervoer.

Aanleiding voor de motie waren twee collegebesluiten. Het ene was dat er in het WMO Vervoer minder stipt gereden mocht worden. Dat betekent in de praktijk dat mensen nog langer moeten wachten dan het kwartier voor en na de afgesproken tijd. En het tweede besluit was dat ritten niet meer een uur maar 24 uur van te voren moeten worden besteld. Dit om de kosten te beheersen.

De gemeenteraad stelde dat door de maatregelen ‘een drempel wordt opgeworpen om mee te doen met de samenleving voor mensen met een beperking en met name rolstoelafhankelijken’. Die kunnen niet anders dan met de rolstoelbus.

Het past ook niet bij het ondertekenen door het college van het Manifest‘Iedereen doet mee’. Als Ridderkerk een inclusieve gemeente wil zijn, moeten mensen met een beperking mee kunnen doen in de samenleving.

Medewerkers van de bel- en regiecentrale WMO Vervoer gaan er vanuit dat de besluiten gewoon door zullen gaan. Ritten een uur van te voren bestellen kan straks alleen nog wanneer sprake is van urgentie.

Maar wat als je een onvoorspelbare aandoening hebt waardoor je je de ene dag beter voelt dan de andere? Of wanneer je onverwacht wordt uitgenodigd? Wanneer je Sinterklaasfeest of Kerstdiner langer duurt dan gedacht?

Dat hoort toch ook bij kunnen ‘meedoen met de samenleving’? Of gaan we straks constateren dat een deel van de Ridderkerkers alsnog achter de geraniums is geparkeerd.

De maatregelen gaan in op 1 januari.

Het college meldt in een Raadsinformatiebrief:

‘Op basis van het advies van het MBR, de eventuele mogelijkheden die de Regiecentrale nog ziet en de ervaringen over de periode september t/m december 2020, zullen wij bezien of er aanpassingen in de huidige genomen maatregelen nodig zijn.’

Het eerste moment dat de raad er met het college over kan spreken is in januari. Dus dat gaan we doen. Wilt u ons in de tussentijd alstublieft uw ervaringen blijven melden via [email protected] ?