Betaalbare huizen voor Ridderkerkers

15 februari 2021

Betaalbare huizen voor Ridderkerkers

Een bestaande koopwoning in Nederland kost gemiddeld €365.000. Met een modaal inkomen kun je niet eens de helft van dat bedrag lenen. Ook in Ridderkerk wordt wonen duurder. Op huizensite Funda staan in onze gemeente maar drie woningen te koop onder de €200.000. Huren is vaak geen alternatief omdat de wachtlijst voor een sociale huurwoning lang is. Vrije sectorhuurwoningen met een huurprijs vanaf €735 zijn voor veel Ridderkerkers gewoonweg te duur.

Lokale keuzes

Het woningtekort is een landelijk probleem. Het college kan echter wel sturen op de woningen die in de gemeente worden gesloopt en gebouwd. Zo heeft het huidige college het beleid van voorgaande colleges voortgezet om actief de voorraad sociale huurwoningen met 1700 stuks te verminderen. De PvdA Ridderkerk heeft zich daar vanaf het begin tegen verzet. Onder druk van de provincie wordt er tijdelijk mee gestopt. Het betekent wel dat er nu ruim 1000 sociale huurwoningen minder beschikbaar zijn. Volgens het college is dit nodig voor een ‘gezonde’ bevolkingsopbouw en om de instroom van niet-Ridderkerkers tegen te gaan. Maar waarom verlengde het college dan vorig jaar de regionale afspraken over woonruimtebemiddeling waardoor Ridderkerkse woningen nog steeds in heel Rijnmond worden aangeboden?

De PvdA Ridderkerk wil dat de komende jaren hard gewerkt wordt om de sociale woningvoorraad weer op peil te brengen. Om te beginnen door nog niet uitgevoerde plannen van Wooncompas opnieuw te bekijken. Op een onlangs vrijgekomen woning in de Bloemenbuurt reageerden meer dan 1100 woningzoekenden. Ridderkerk moet de komende jaren van het Rijk ook meer statushouders huisvesten. Er zijn woningen nodig en ook op korte termijn alternatieve tijdelijke huisvesting.

Starterswoningen aan de Stadhouderslaan

Er is een regioplan opgesteld. In de regio Rotterdam moeten 45.000 woningen worden bijgebouwd. Ridderkerk moet minimaal 1150 woningen bijbouwen. Maar welke? Weer dure woningen zoals in ’t Zand of juist meer betaalbare woningen met zorg voor ouderen en starterswoningen voor jongeren, zoals de PvdA Ridderkerk voorgesteld heeft om te doen aan de Stadhouderslaan ? En wat gaan we doen met de voormalige panden van de bibliotheek, Huishoudschool, Rabobank en de leegstaande winkelruimte op de eerste etage van het winkelcentrum? Het vraagt om duidelijke keuzes. Ridderkerk geeft in deze periode geld uit als water maar in plaats daarvan kan de gemeente ook eens besluiten om grond voor minder dan het maximale te verkopen zodat er goedkopere huizen kunnen worden gebouwd.

De PvdA Ridderkerk wil dat er meer betaalbare koopwoningen onder de €200.000 komen. We hebben daarvoor ook een voorstel gedaan. En dat er wordt ingezet op het ombouwen van leegstaande panden.

Nu Ridderkerk zo inzet op duurzaamheid mag ook een (tijdelijke) locatie voor Tiny Houses niet ontbreken. Dat is goed voor jongere en oudere Ridderkerkers die met minder inkomen duurzaam samen willen wonen.

Meer kansen voor jong en oud op de Ridderkerkse woningmarkt!