Waar is dat feestje? In Ridderkerk is dat feestje! (door Jeroen Rijsdijk)

13 september 2018

In de gemeenteraadsvergadering van juli 2017 hebben de PvdA Ridderkerk en toen nog D66/GroenLinks samen voorgesteld om een feest te organiseren op het Koningsplein. Een feest van en door Ridderkerkers. Om te vieren dat het Koningsplein met de bouw van de Kuyperhof was afgerond. Dit voorstel kon rekenen op steun van alle partijen, met uitzondering van de SGP. Vervolgens leek het feest er door voornamelijk financiële redenen niet te komen, maar komende week is het dan toch zover: de feestweek op het Koningsplein. Een week die tot stand is gekomen dankzij de inzet van betrokken vrijwilligers, ondernemers en sponsors. En waarbij uiteindelijk ook de gemeente voor een bepaald bedrag garant staat. Het programma ziet er veelbelovend uit, met voor ieder wat wils.

Wij zijn een groot voorstander van meer evenementen in alle wijken van Ridderkerk. En van een bruisend Koningsplein met waterplezier, een schaatsbaan en het Koningspleinfestijn. Evenementen dragen bij aan ontmoeting tussen jong en oud. Bovendien zijn evenementen een steuntje in de rug voor onze ondernemers. Onze lokale ondernemers die het ondanks de aantrekkende economie nog altijd moeilijk hebben door de opkomst van online winkelen, hoge huren en de concurrentie van omliggende winkelgebieden. De leegstand in het winkelcentrum laat dat ook zien.

De PvdA Ridderkerk hoopt dat iedereen van de feestweek zal genieten. En dat deze volgend jaar in welke vorm dan ook een vervolg krijgt. Een vervolg waarbij het college alle lokale verenigingen en ondernemers – groot en klein – de mogelijkheid geeft om invloed uit te oefenen op het programma. Waarbij iedereen op eenvoudige wijze een vergunning kan aanvragen. En waaraan uiteraard ook de gemeente weer een financiële bijdrage levert. Alles open en transparant. Want als we als politiek ontmoeting tussen mensen willen stimuleren, kunnen we niet van onze inwoners en ondernemers verwachten dat zij steeds gratis voor ons de slingers ophangen.

Waar ben je naar op zoek?