8 april 2024

Deelmobiliteit niet als verplichting

De gemeenteraad heeft vorige week ingestemd met een nieuwe parkeernota. Op 1 onderdeel van het stuk vond de PvdA Ridderkerk dat het college de plank compleet had misgeslagen. In het stuk stond namelijk dat een projectontwikkelaar bij een woningbouwproject kan inzetten op het gebruik van deelauto’s. Hij hoeft dan per deelauto 3 parkeerplaatsen minder aan te leggen. Maar tegelijk worden de toekomstige bewoners verplicht te betalen voor een abonnement op een deelauto. Ook als zij hiervan geen gebruik zullen maken.

Als de deelmobiliteit in de praktijk niet blijkt te werken en er alsnog parkeerdruk ontstaat, kunnen de uitgespaarde parkeerplaatsen worden aangelegd. Op kosten van de bewoners welteverstaan. De PvdA Ridderkerk vindt het niet kunnen dat een projectontwikkelaar duizenden euro’s per parkeerplaats bespaart en dat bewoners de rekening krijgen. Daarom stelden wij flink wat kritische vragen. Deze vragen hebben er mede toe geleid dat het college een nieuw plan voor het gebruik van deelauto’s gaat opstellen. Bij dit plan zullen we er scherp op letten dat inwoners nergens financieel toe verplicht worden. En dat het niet leidt tot een extra hoge parkeerdruk bij nieuwbouwwoningen.

Jeroen Rijsdijk

PvdA Ridderkerk