Voorstel om precariobelasting niet op te leggen

18 april 2021

Voorstel om precariobelasting niet op te leggen

Veel ondernemers maken door de coronacrisis financieel een zeer zware tijd door. Dit geldt met name voor de horeca en wat het kabinet de ‘niet-essentiële winkels’ noemt. Hun omzet is sterk teruggelopen, terwijl hun vaste lasten grotendeels onverminderd doorlopen. Landelijke steunmaatregelen zijn voor ondernemers vaak niet voldoende om het hoofd financieel boven water te houden. Ook niet voor ondernemers met een voorheen gezond bedrijf. Het Ridderkerkse gemeentebestuur heeft in aanvulling op de landelijke maatregelen verschillende maatregelen genomen om ondernemers financieel te ondersteunen, zoals het niet opleggen van de precariobelasting in 2020. In Ridderkerk betalen ondernemers precariobelasting voor voorwerpen die zij onder, op of boven gemeentegrond plaatsen, zoals terrassen, reclameborden en versieringen die aan de winkel worden aangebracht. De PvdA Ridderkerk en de VVD Ridderkerk willen dat de gemeente ook in 2021 de precariobelasting niet oplegt aan ondernemers. De partijen zullen daarvoor vanavond tijdens de raadsvergadering een voorstel indienen. PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk: ‘‘De horeca en detailhandel zijn onmisbare voorzieningen voor een levendig en vitaal Ridderkerk. De gemeente en onze inwoners hebben er groot belang bij dat ondernemers hun bedrijf kunnen voortzetten. Het verlagen van de gemeentelijke lasten levert daaraan een positieve bijdrage.’’ VVD-raadslid Edward Piena vult aan: ‘‘Ridderkerk heeft ondanks de coronacrisis nog een goede financiële reserve. Laten we die ruimte benutten om ondernemers in deze voor hen financieel zeer zware tijd een extra steuntje in de rug te geven. Zeker nu de strenge lockdown langer duurt dan verwacht en de financiële gevolgen daarvan voor veel ondernemers groot zijn.’’