Raadsbijdrage: Uitvoering Waalvisie (Jeroen Rijsdijk)

4 mei 2021

Raadsbijdrage: Uitvoering Waalvisie

De PvdA Ridderkerk heeft in 2017 ingestemd met de uitgangspunten van de Waalvisie. We vonden en vinden het een goede zaak dat de Waal – mits dit in samenspraak met omwonenden en respect voor de natuur gebeurt – zichtbaarder en beleefbaarder wordt gemaakt voor voorbijgangers en recreanten. Het is een uniek gebied met een rijke historie waar we als Ridderkerk trots op mogen zijn. Het voorliggende voorstel, waarin het college de raad om budget voor het (verder) uitvoeren van de Waalvisie vraagt, kan dan ook op onze instemming rekenen.

Wat absoluut niet op onze instemming kan rekenen, zijn de plannen van het college voor een recreatiesteiger van 16 meter lang en 5 meter breed – volgens inwoners groot genoeg om een helikopter te laten landen – ter hoogte van de Rijsoordse molen. Deze plannen hebben tot onrust geleid in Rijsoord. In februari heeft een betrokken wijkbewoner namens 200 buurtgenoten een petitie aangeboden aan de wethouder tegen deze recreatiesteiger.
De ondertekenaars zijn bezorgd dat de recreatiesteiger leidt tot overlast van recreanten en onveilige situaties op het water. De PvdA Ridderkerk is ter plekke wezen kijken en deelt deze zorgen. De steiger is voorzien op een druk en relatief smal gedeelte van de Waal. Dat is vragen om problemen.

Het college heeft naar aanleiding van de ontstane onrust de recreatiesteiger buiten het voorliggende voorstel gehouden. Het wil daarvoor een aanvullend participatietraject starten. De PvdA Ridderkerk vindt dat op zich een goede zaak, maar het bevreemdt ons dat het college geen duidelijk antwoord kon geven op onze vraag waar het idee van de recreatiesteiger vandaan komt en wat daarvan de meerwaarde is. De door de raad vastgestelde Waalvisie biedt daarvoor geen aanknopingspunt.

Wijkbewoners maken zich zorgen dat de gemeente bij wijze van compromis zal aansturen op het inkorten van de recreatiesteiger. De PvdA Ridderkerk vindt dat het participatietraject juist gebruikt zou moeten worden om (opnieuw) te kijken naar nut en noodzaak van de recreatiesteiger. Als dat niet overtuigend kan worden aangetoond, zou die steiger er gewoon niet moeten komen. De ondertekenaars van de petitie hebben bruikbare alternatieven aangedragen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.