Raadsbijdrage (Jeroen Rijsdijk): Verhoging investeringsbudget nieuwbouw IKC De Driemaster

8 april 2024

Raadsbijdrage: Verhoging investeringsbudget nieuwbouw IKC De Driemaster

De PvdA Ridderkerk was en is blij met nieuwbouw voor De Driemaster. Het schoolgebouw aan de Randweg is van 1967 en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Met de tijdelijke huisvesting aan de Platanenstraat, die slechts enkele jaren jonger is, is het nauwelijks beter gesteld.

De nieuwbouw is het resultaat van hard werken en lef. Jaren geleden moest de school de deuren bijna sluiten, maar zij is toen een andere koers gaan voeren en heeft een prachtige ontwikkeling doorgemaakt. Complimenten voor iedereen dat mogelijk heeft gemaakt.

Dat De Driemaster definitief in West blijft, betekent bovendien een mooie impuls voor de wijk. Nu nog aan de slag met de leegstaande gebouwen in de omgeving.

Maar… we zijn straks twee jaar en drie besluiten verder en er is nog geen paal de grond ingeslagen. Het schoolbestuur deed de aanvraag voor nieuwbouw al in 2017 en volgens de oorspronkelijke planning had het schoolgebouw er vorig jaar al moeten staan.

Waar gewerkt wordt vallen spaanders en dan kan het best zo zijn dat het college door een fout of voortschrijdend inzicht een keer terug moet naar de raad voor extra budget, maar twee keer is toch wel een keer te veel.

Het is bovendien niet de eerste keer dat ervoor nieuwbouw van een school meerdere geld bij moet. Denk aan het nieuwe schoolgebouw voor de Gemini dat ook nog eens te klein is neergezet, waardoor een belangrijke woningbouwlocatie pas later beschikbaar komt. We vragen de wethouder om de interne procesgang kritisch te evalueren en daar lering uit te trekken.

En voor nu gaan we er van uit dat drie keer scheepsrecht is en dat eindelijk begonnen kan worden met de nieuwbouw voor De Driemaster. Goed voor de school, goed voor de leerlingen, goed voor West en goed voor Ridderkerk.