Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk tijdens behandeling HOV Visie.

29 april 2019

Voorkomen dat bus achteraan sluit in de file (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

De afgelopen maanden heeft het college gewerkt aan het opstellen van een openbaar vervoervisie. Een nieuwe poging om de reservering voor het tramtracé geschrapt te krijgen. Er is een duur onderzoeksbureau ingehuurd dat heeft onderzocht wat de beste vorm van ov is voor Ridderkerk. Voor de korte, middellange en lange termijn. De uitkomst van het onderzoek is niet verrassend: de bus. Stond in het coalitieakkoord niet dat de ondertekenende partijen openbaar vervoer willen over de weg en het water? En dat ze geen voorstander zijn van een tram?

De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat de bereikbaarheid van Ridderkerk óók in de toekomst op peil blijft. Dat kan alleen als we in samenspraak met onze inwoners werk maken van een duurzaam en robuust ov-netwerk. Dat alle wijken van Ridderkerk ontsluit, met ook goede verbindingen naar Barendrecht en Dordrecht. Kortom, van een ov-netwerk dat een volwaardig alternatief is voor de auto.

Dan over de visie zelf. Op de korte termijn kunnen we ons vinden in de keuze om in te zetten op de bus. In het busnetwerk zijn het makkelijkst aanpassingen te doen. Maar de bus is de afgelopen jaren ook bezuinigingsgevoelig gebleken. Op langere termijn zien we daarom graag dat gericht wordt ingezet op een lightrailverbinding over de Rotterdamseweg. Met een gedegen busnetwerk. Als het in gemeenten als Lansingerland, Pijnacker en Nootdorp kan, waarom dan niet in Ridderkerk?

Met de lobby vanuit de Drechtsteden voor een lightrailverbinding naar Rotterdam liggen hier volop kansen voor Ridderkerk. Het college houdt de mogelijkheid voor een lightrailverbinding weliswaar nadrukkelijk open, maar neemt op dit punt verder een afwachtende houding aan.

Vraag aan de wethouder: bent u bereid om de kansen die er liggen actief te benutten? En daarom deze visie ook tijdig te evalueren, bijvoorbeeld op een middellange termijn? Om te voorkomen dat Ridderkerk straks weer achter de feiten aanloopt?

Versterking van het busnetwerk is alleen zinvol als er daadwerkelijk vrije busbanen komen. Anders wordt het voor de bus met de snel dichtslibbende snelwegen om ons heen achteraan aansluiten in de file. En dan komt het busje niet meer zo. Goed ov is ook comfortabel ov. Dat is meer dan alleen het vervangen van de huidige bussen, maar betekent ook dat de bussen mensen snel van a naar b brengen, regelmatig rijden, toegankelijk zijn voor ouderen en mensen met een beperking en dat het aantal overstappen tot een minimum wordt beperkt.

Een overstap betekent vaak wachten op een tochtige plek. Of op een plek die mensen met name ’s avonds als onveilig kunnen ervaren. Zoals Zuidplein of Kralingse Zoom. Het is daarom een gemiste kans dat de mogelijkheid van een rechtstreekse busverbinding naar Rotterdam Centraal niet wordt onderzocht.

Laten we bij aanpassingen in het ov-netwerk ook kijken naar wat goed is en dat behouden. Bus 144 ontsluit bijna alle wijken van Ridderkerk en bus 146 is de snelste lijn van Ridderkerk. Leid deze bus daarom niet om langs Lombardijen met een aanmerkelijk langere reistijd tot gevolg. Dat verleidt mensen niet om met het ov te reizen, maar jaagt ze juist de auto in.

Ik ga afronden. Het mag duidelijk zijn dat de PvdA Ridderkerk kritisch is over deze ov-visie. En dat we gedeeltelijk andere keuzes zouden maken. Positief is dat de wethouder bij het opstellen van de visie nadrukkelijk de samenwerking met de regio heeft gezocht. Ridderkerk heeft te lang naar de eigen navel gestaard. En dat in feite niet langer wordt ingezet op het opheffen van de reservering van het tramtracé, maar op het verplaatsen daarvan naar de Rotterdamseweg voor een mogelijke lightrailverbinding.