Raadsbijdrage (26-2-2024) : Nota parkeernormen 2024

5 maart 2024

Raadsbijdrage: Nota parkeernormen 2024

De ruimte in Ridderkerk is schaars en er moet veel in gebeuren. Dat vraagt om het maken van keuzes. De nota helpt daarbij door bij het bouwen van woningen uit te gaan van minder parkeerplaatsen voor de auto, met name in het Centrum en de schil van het Centrum.

Ten aanzien van sociale huurwoningen ligt het verhaal genuanceerder. De parkeernormen zijn lager ten opzichte van de huidige normen, maar hoger dan de normen die worden gehanteerd in de jaren zestig en zeventig toen veel van deze woningen werden gebouwd. Dit betekent dat als de woningen op de Koninginneweg geherstructureerd worden, er ten opzichte van de huidige situatie parkeerplaatsen bijkomen. Dat is goed nieuws voor de bewoners, die nu een hoge parkeerdruk ervaren.

In de nota staat dat bij woningbouwprojecten de parkeernormen verder kunnen worden verlaagd als de projectontwikkelaar inzet op deelauto’s. Hij hoeft dan per deelauto 3 parkeerplaatsen minder aan te leggen. Dit leverde bij onze fractie direct de nodige discussie op. Reden om hierover tijdens de commissievergadering vragen te stellen.

Van de antwoorden die we toen kregen, zijn we erg geschrokken. Aangegeven werd dat de toekomstige bewoners verplicht een abonnement op een deelauto moeten afsluiten. Ongeacht of zij hiervan gebruik zullen maken of niet. En dat als het in de praktijk allemaal niet blijkt te werken en de parkeerdruk dus te hoog is, de uitgespaarde parkeerplaatsen alsnog worden aangelegd. Op kosten van alle bewoners welteverstaan.

De PvdA Ridderkerk kan niet instemmen met een voorstel waarbij de projectontwikkelaar duizenden euro’s bespaart en toekomstige bewoners de rekening krijgen gepresenteerd. We vinden het echter wel belangrijk dat er voldoende betaalbare woningen worden gebouwd en dat de gemeente bij woningbouwprojecten regie pakt. We hebben de extra tijd daarom benut om aanvullende vragen te stellen over onze pijnpunten.

De antwoorden die we nu hebben gekregen, pakken beter uit voor onze inwoners. De wethouder is bereid de eis van het verplichte abonnement te laten vallen en de kosten van alsnog aan te leggen parkeerplaatsen te verhalen op de projectontwikkelaar. Of als dat niet meer mogelijk is, deze als gemeente zelf te betalen. En er komt een strategie om het gebruik van deelauto’s te stimuleren. Dat is hard nodig, want volgens adviesbureau Goudappel is de inzet van deelmobiliteit anders gedoemd om te mislukken. En de ervaringen die tot toe nu in Ridderkerk zijn opgedaan met deelscooters en –fietsen laten vooral zien hoe het juist niet moet.

Ik ga afronden. We waarderen alle extra inspanningen, maar dat neemt niet weg dat we dit overall geen fraai proces vinden. Dat het college de parkeernormen al toepast voordat de raad daarmee heeft ingestemd, kan echt niet. En doet geen recht aan de rol en positie van de raad.

Jeroen Rijsdijk