Nieuwbouw voor de Noord en de Wingerd

17 mei 2021

Nieuwbouw voor de Noord en de Wingerd

De PvdA Ridderkerk heeft ook ingestemd met de nieuwbouwplannen voor de Noord en de Wingerd. De nieuwe huisvesting gaat voldoen aan alle moderne eisen. Zo kan het openbaar en christelijk basisonderwijs in de wijk Oost weer tientallen jaren vooruit. Voordat we een besluit nemen, spreken wij met verschillende wijkbewoners. In die gesprekken kwam naar voren dat de meeste mensen achter de nieuwbouw voor de Noord en de Wingerd staan. Wijkbewoners maken zich wel zorgen over de keuze van het college om de schoolgebouwen gelijktijdig te bouwen. De PvdA Ridderkerk vindt deze keuze van het college ook ongelukkig. Dit deel van Oost heeft al te maken met verkeersdrukte en parkeerproblemen. Laat staan als er gelijktijdig twee schoolgebouwen gebouwd worden en er sloop- en bouwverkeer bijkomt. De wethouder heeft verschillende argumenten aangevoerd waarom dit ondanks alle bezwaren het beste is. Toch lijkt het er vooral op dat er in het gemeentehuis niet snel genoeg en voldoende is doorgepakt. Oorspronkelijk was het immers de bedoeling dat de schoolgebouwen eerder en na elkaar gebouwd zouden worden. Helaas wilden nu te weinig partijen alsnog een fasering in de planning aanbrengen. De PvdA Ridderkerk heeft het college daarom gevraagd om in overleg met wijkbewoners goede maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat het ook tijdens de bouw van de beide scholen veilig en leefbaar blijft in Oost. En gevraagd om zo snel mogelijk te laten weten of de leerlingen van de Noord tijdelijk les kunnen krijgen in de voormalige gemeentewerf aan de P.C. Hooftstraat. Dat zou de verkeersdrukte meer spreiden.

Daarnaast hebben we gevraagd om de nieuwsbrief ‘Plein Oost en omgeving’ nieuw leven in te blazen en actief wijkbewoners te informeren hoe men zich voor deze nieuwsbrief kan aanmelden. Inwoners voelen zich minder overvallen als ze vanaf het begin van ontwikkelingen helder worden geïnformeerd en betrokken.