Nieuwbouw De Noord (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

19 april 2021

Nieuwbouw De Noord

Goed onderwijs vraagt om goede schoolgebouwen. Daarom is de PvdA Ridderkerk voorstander van nieuwbouw voor De Noord én De Wingerd. Met nieuwe huisvesting, die voldoet aan alle moderne eisen, kunnen beide scholen weer tientallen jaren vooruit. Dat is goed voor de positie van het openbaar én het christelijk basisonderwijs in Oost.

Dan over het voorstel zelf.

Ter voorbereiding op de commissie- én raadsvergadering hebben we met wijkbewoners gesproken. De meeste mensen lijken achter nieuwbouw voor De Noord te staan, maar vinden het plaatsen van noodlokalen bij het Trefpunt vragen om problemen. Bovendien gaat het ten koste van de schaarse speelplekken in de wijk.

Officieel is de locatie waar de noodlokalen worden neergezet nog onderwerp van gesprek, maar tijdens de commissievergadering leek de wethouder wel alvast voor te sorteren op plaatsing van de noodlokalen bij het Trefpunt.

De Wingerd ligt in het hart van Oost. Een vol en druk gebied dat nu al te maken heeft met verkeersdrukte en parkeerproblemen. Als je in dit gebied dan tijdelijk nog een complete

school wilt huisvesten, met als gevolg dat het totale leerlingenaantal verdubbelt van 300 naar 600, betekent dit twee dingen: nóg meer verkeersdrukte en nóg grotere parkeerproblemen. Dat zet de bereikbaarheid van voorzieningen, zoals Boon’s supermarkt, en de wijk zelf onder druk. Om nog maar te zwijgen over de verkeersveiligheid. Juist jonge kinderen zijn extra kwetsbaar in het verkeer.

Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat u met wijkbewoners en de school in gesprek gaat over een plek voor de noodlokalen die op meer draagvlak kan rekenen?

Daarnaast maken mensen zich er zorgen over dat de nieuwbouw voor De Noord en De Wingerd deels gelijktijdig wordt gebouwd. Al moet over een nieuw schoolgebouw voor De Wingerd nog een besluit worden genomen. Twee grote bouwprojecten dicht bij elkaar heeft een enorme impact op de leefbaarheid in de wijk. Volgens het college is de gelijktijdige bouw een uitdrukkelijke wens van de raad.

De PvdA Ridderkerk heeft de notulen van de raadsvergadering van 13 juni 2019 waarover dit onderwerp is gesproken erop nageslagen, maar geen enkele partij heeft daarin gevraagd om gelijktijdig twee schoolgebouwen te gaan bouwen. Wiens wens is dit dan wel?

Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat u met de wijkbewoners en scholen in gesprek gaat over de mogelijkheden voor een gefaseerde bouw?

Ik ga afronden met de oproep aan het college om echt met de wijk in gesprek te gaan. Dat is meer dan informeren en het meenemen van tips. Dat vraagt om een dienstbaar gemeentebestuur dat haar inwoners serieus neemt en bereid is om voorgenomen plannen bij te stellen. Zodat het prettig wonen blijft in Oost.