Meer nodig dan messenverbod (door Jeroen Rijsdijk)

27 februari 2020

De laatste maanden volgt het aantal steekpartijen en andere incidenten waarbij jongeren zijn betrokken elkaar snel op. Een maatschappelijk probleem, waarmee we helaas ook in Ridderkerk te maken hebben. Met de steekpartijen in de Coöp en recent op straat bij een middelbare school als trieste dieptepunten.

De PvdA Ridderkerk vindt dat geweld moet worden aangepakt. Wij hebben een voorstel gesteund van Leefbaar Ridderkerk en Partij 18Plus om de burgemeester de bevoegdheid te geven veiligheidsrisicogebieden aan te wijzen waarin mensen preventief gefouilleerd kunnen worden. In combinatie met een messenverbod. Wij zien dit als een nuttige aanvulling op bestaande handhavingsmogelijkheden.

Daarbij moeten we wel realistisch zijn: dit voorstel lost het probleem niet op. Om effectief te handhaven, moet er ook genoeg capaciteit zijn om te handhaven. De politie doet veel en goed werk, maar loopt tegen de grenzen van haar mogelijkheden aan. Dat zal helaas niet op korte termijn veranderen. Bovendien moet de officier van justitie toestemming geven om preventief te kunnen fouilleren.

De PvdA Ridderkerk vindt preventie daarom net zo belangrijk. Om jeugdcriminaliteit tegen te gaan is het belangrijk dat ouders worden aangesproken en waar nodig steun krijgen steun. Dat de wachtlijsten in de jeugdzorg worden teruggedrongen. En dat zowel in Ridderkerk als in de regio politie, scholen, jongerenwerk, ouders, jongeren en andere betrokken partijen met elkaar in gesprek gaan over een integraal plan van aanpak. Met preventieve maatregelen die moeten voorkomen dat jongeren ontsporen. En aandacht voor het terugdringen van (online) pesten, (overmatig) alcoholgebruik en drugsgebruik.

Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de burgemeester(s). Het spreekwoord zegt niet voor niets: ‘voorkomen is beter dan genezen’. En laten we daarbij met elkaar – ook vanuit de landelijke politiek – duidelijke grenzen stellen. Want het is niet normaal dat jongeren met een mes rondlopen.