Meer inspraak nodig bij uitwerking IAP (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

26 juni 2019

Dank u wel voorzitter.

De PvdA Ridderkerk vindt het een goede zaak dat het Integraal Accommodatie Plan, het IAP, na drie jaar opnieuw tegen het licht wordt gehouden. Kaders zijn niet in beton gegoten. Blij zijn we dat eindelijk serieus werk gemaakt van nieuwbouw voor het Gemini, dat de Gooth en de Loods een deugdelijk onderkomen krijgen, en dat de Noord bij de gebiedsvisie voor Plein Oost wordt betrokken. Teleurgesteld zijn we in de keuze om de gymzaal aan de Da Costalaan te slopen (we dienen een amendement om deze alsnog te laten staan, mede in), over de uitgestelde nieuwbouw voor de Wingerd, en over de gebroken belofte aan de winkeliers van het Vlietplein om sporthal Drievliet te laten staan (blijft de Lidl wel?).

Op een aantal zaken gaan we nader in.

De PvdA Ridderkerk was en is tegen de sloop van de Beverbol. De sporthal die tot voor kort het sociale hart was van Bolnes. Wij hebben niet de indruk dat serieus is overwogen om de Beverbol alsnog te laten staan. De sloop van de sporthal wordt verdedigd met het argument dat niemand hier meer gebruik van maakt. Maar heeft de gemeente niet alle gebruikers actief elders ondergebracht? Het is niet al te ingewikkeld om te bedenken dat een gebouw dan leeg komt te staan. Eén en één is twee.

SV Bolnes, RLTC en de Kringgroep hebben mooie plannen om het sportpark Bolnes te verduurzamen en te laten uitgroeien tot een extra ontmoetingsplek voor de wijk. Daaraan is door de voorgenomen sloop van de Beverbol behoefte. Het IAP voorzag voor het sportpark alleen in een voetpad waarop niemand zat te wachten. De PvdA Ridderkerk vroeg toen al om samen met verenigingen een visie op te stellen om een impuls te geven aan het sportpark. Die visie gaat er nu komen. Beter laat dan nooit.

Vraag aan de wethouder: wordt in de visie de mogelijkheid meegenomen om de armenturen in de lichtmasten van SV Bolnes in één keer te vangen door LED armenturen en daarmee een volgende stap te zetten naar een duurzaam sportpark?

De Rowdies spelen honk- en softbal op hoog niveau, maar doen dat al jaren op een te klein veld. Zij krijgen daarvoor dispensatie van de bond. Deze situatie heeft al veel te lang geduurd. Wij zien daarom graag dat het op korte termijn mogelijk wordt voor de Rowdies om te verhuizen of uit te breiden, zodat zij kunnen beschikken over de faciliteiten die zij verdienen. Daarbij is het belangrijk dat de groene bufferfunctie van het Oosterpark in stand blijft.

Vraag aan de wethouder: kunt u ervoor zorgen dat er nog dit jaar een passende oplossing komt voor de Rowdies, zodat zij weer jaren vooruit kunnen?

De ene nieuwe sportaccommodatie wordt nog mooier dan de andere, maar dit mag wat ons betreft niet leiden tot een hogere huur voor verenigingen. De meeste verenigingen hebben niet veel vet op de botten, en het is voor hen al een topprestatie om aan het eind van het jaar quitte te spelen.

Vragen aan de wethouder: hoe wordt bij de huur van de nieuwe accommodaties rekening gehouden met de financiële draagkracht van verenigingen, en krijgen verenigingen die moeten verhuizen ook een bijdrage in de kosten van de gemeente?

Ik ga afronden. Met de oproep aan het college om inwoners, verenigingen en scholen bij de verdere uitwerking van de plannen te betrekken. Zorgvuldig en transparant.  Laat mensen niet alleen meebeslissen over de kleur van de verf, maar geef daadwerkelijke inspraak. Ook als dat leidt tot bijstelling van de ingezette richting. En houdt rekening met specifieke wensen en gedane toezeggingen. Of het nu gaat om de supermarkt op Plein Oost of het op de gewenste tijd gebruik kunnen maken van het MFA Bolnes door Larosa. Kom na wat u heeft beloofd.  De gang van zaken rond de Wingerd en sporthal Drievliet maken wederom duidelijk dat erop dit gebied nog veel winst valt te boeken.

Dank u wel.