Impuls voor het winkelcentrum? (door Jeroen Rijsdijk)

19 oktober 2020

Impuls voor het winkelcentrum? (door Jeroen Rijsdijk)

Het Ontwikkelperspectief Centrum, de toekomstvisie voor het winkelcentrum, wordt uitgewerkt in verschillende deelplannen. De meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met het eerste deelplan over het gebied van de weekmarkt, Jan Steenstraat en de parkeerplaatsen achter de Ridderhof. Voor €2,5 miljoen komt er een nieuwe fietsenstalling, worden parkeerplaatsen herschikt (er verdwijnen 19 gratis parkeerplaatsen) en wordt de weekmarkt verplaatst. De vrachtwagens die de winkels bevoorraden, kunnen voortaan alleen nog via de Jan Steenstraat.

De PvdA Ridderkerk heeft tegen dit plan gestemd. We vinden het belangrijk dat er geïnvesteerd wordt om het winkelcentrum aantrekkelijker te maken en de leegstand terug te dringen. We vragen ons af of de forse investering nu in dit gebied het meest nodig is. De loop zit er in dit gebied goed in en er is bijna geen leegstand. Sterker nog, we hebben inwoners gesproken die aangeven door de toenemende leegstand vooral de Versmarkt en omringende winkels te bezoeken.

De Eneco miljoenen moeten rustig en beheerst ingezet worden voor onze gemeente. De coronacrisis maakt dat gemeenten straks minder geld te besteden hebben. En dat het geld dat er wel is, anders uitgegeven moet worden. De PvdA Ridderkerk had daarom graag gezien dat wordt ingezet op een proef met gratis parkeren. En dat de plannen om het Koningsplein, het Sint Jorisplein en de Schoutstraat/Sint Jorisstraat op te knappen en gezelliger te maken naar voren waren gehaald. Investeringen in die gebieden maken het totale winkelcentrum aantrekkelijker om langer te verblijven. Een andere fietsenstalling en een verplaatste weekmarkt zullen voor veel mensen niet voldoende reden zijn om het winkelcentrum vaker en langer te bezoeken.