Huishoudschool opknappen (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

6 oktober 2020

Huishoudschool opknappen (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

De PvdA Ridderkerk is voor het behoud van de Huishoudschool. De Huishoudschool is een karakteristiek gebouw met historische waarde. Het is bovendien een gebouw waar veel Ridderkerkers zich verbonden mee voelen. Het voorliggende voorstel is de eerste stap om de Huishoudschool in oude staat te herstellen. En heeft betrekking op het renoveren van het casco, het skelet, van het gebouw. Dat is hard nodig, want het gebouw is de afgelopen jaren verkrot. De PvdA Ridderkerk vindt dat het college daarbij kritisch naar zichzelf moet kijken.

Gebruikers en meerdere fracties in de raad hebben regelmatig aandacht gevraagd voor de verkrotting van de Huishoudschool. Dit had voor het college aanleiding kunnen zijn om met Villex of een andere partij afspraken te maken over beter onderhoud. Of om al eerder met een voorstel te komen om de Huishoudschool op te knappen. Zei de toenmalige wethouder ruimtelijke ordening in 2016 al niet dat Ridderkerk bij het maken van plannen geen rekening meer hield met de tram? Mogelijk dat er dan geen kwart miljoen euro nodig was geweest om alleen al het casco te herstellen.

Nu de eerste stap wordt gezet om de Huishoudschool te behouden, is het zaak om door te pakken. In dat kader vinden we het een gemiste kans dat in het rapport van BOEi weliswaar die vervolgstappen worden beschreven, maar dat daarbij een concreet tijdpad en indicatie van het totaalbedrag dat de renovatie van het gebouw kost, ontbreekt. Vraag aan de wethouder: kunt u de raad van deze informatie voorzien?

Tot slot nog iets over het toekomstig gebruik van de Huishoudschool. De PvdA Ridderkerk is voorstander van een breed participatietraject waarbij gebruikers en inwoners serieus kunnen meepraten over een bestemming voor de Huishoudschool. Persoonlijk zouden we het daarbij als fractie mooi vinden als de Huishoudschool de komende jaren kon uitgroeien tot een echt dorpshart. Een plek voor ontmoeting en creativiteit. Van en door Ridderkerkers.