Corona zorgt voor onzekere tijden; inzet op lokaal noodpakket (door Arianne Ripmeester)

14 april 2020

Blijf ik gezond? Kan ik de huur nog betalen en de boodschappen? Inkomenszekerheid is naast onze gezondheid de tweede grote zorg. Het Rijk heeft gezorgd voor noodregelingen voor een deel van de ondernemers en werknemers. In Nederland zijn 2,5 miljoen huishoudens die te weinig geld hebben om een ‘normale’ onvoorziene uitgave te bekostigen.

Het Rijk heeft gezorgd voor steunmaatregelen. Zelfstandige ondernemers die in de coronacrisis bijzondere bijstand aanvragen hoeven niet te voldoen aan de strenge regels voor de bijstand. Flexwerkers waaronder zogenaamde zelfstandigen worden nu massaal ontslagen of niet opgeroepen. Zij moeten wel aan de strenge eisen voldoen waardoor zij vaak geen steun krijgen. Dat brengt deze huishoudens in de serieuze problemen.

Meer inzet op een Lokaal Noodpakket
Er is werk aan de winkel. De aanvragen voor bijstand zijn fors gestegen. Jongeren kunnen sneller een voorschot en uitkering krijgen nu gemeenten mogen afzien van de verplichte maand zoeken naar werk. Ook verenigingen en maatschappelijke organisaties hebben steun nodig. Vastgoedeigenaren kan worden gevraagd om een korting op de winkelhuur. Woningcorporaties om ruimhartig omgaan met huurachterstand en kwijtscheldingen.

Er is een lokaal Noodfonds dat coronaproof gemaakt worden. Groter en toegankelijker om Ridderkerkers door de crisis te helpen. We krijgen de economie straks alleen aan de praat als dat door de gewone mensen kan worden gedaan.

Veiligheid in huis
Niet iedereen zit veilig en prettig thuis. Er is een toename van telefoontjes naar de Kindertelefoon en Blijf van mijn Lijf. De PvdA Ridderkerk vraagt zich af hoe het gaat met de kinderen in de knel. Een aantal is immers al langer in beeld bij wijkteams en scholen. Is er contact gezocht? En een praktische vraag: zijn er wel genoeg laptops en vaardigheden voor thuisonderwijs en thuiswerk? Sociaal isolement brengt ook eenzaamheid met zich mee. Redt u het? Wees niet terughoudend met een praatje en hulp vragen of aanbieden.

Gemeenteraad vergadert (nog) niet
De PvdA Ridderkerk wil digitaal gaan vergaderen zodat het democratisch proces doorgang krijgt. Op dit moment wordt door het college de begroting voor 2021 opgesteld. Het jaar voor de verkiezingen is de tijd van de grote gebaren. Met alle Eneco miljoenen op de bank een bijzonder jaar, want je kunt dat geld maar een keer uitgeven. De PvdA Ridderkerk wil dat er meer geld naar de (thuis)zorg gaat. Dat alle kinderen goede kansen krijgen. Dat de huidige inzet om het aantal betaalbare woningen te verminderen niet even maar definitief van tafel gaat. Dat de gemeente bijdraagt aan voldoende en stabiel inkomen voor Ridderkerkers.

Wij danken alle mensen die zorgen voor kwetsbare medemensen en voor onze veiligheid. En leven mee met de mensen en kinderen die zorgen of verdriet hebben.