Communicatie met inwoners en ondernemers (door Jilles Soffree)

2 november 2020

In veel wijken zijn inwoners en ondernemers ontevreden over de communicatie met de gemeente. In Rijsoord wil de gemeente een steiger in de Waal maken. Het plan is besproken met een aantal organisaties in de buurt van de toekomstige steiger maar niet met de bewoners daar of met het wijkoverleg. Die werden door het plan overrompeld. In Slikkerveer melden inwoners en winkeliers in de omgeving van het Dillenburgplein al jaren bij gemeente en politie de nachtelijke overlast van jongeren onder invloed van drank en lachgas. Toch werd er recent vanuit de gemeente gereageerd alsof ze het voor het eerst hoorden. Tot ergernis en boosheid van de klagers. In het centrum van Ridderkerk is het de bedoeling dat bij bakkerij Voordijk voor de deur een keerlus wordt gemaakt voor auto’s en vrachtwagens. Inwoners die daar boven wonen zijn tot nu toe niet betrokken. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen.

Het college heeft aangegeven dat het participatie en inspraak van inwoners en ondernemers belangrijk vindt en bezig is verbeteringen aan te brengen. Er zijn ook wel wat verbeteringen zichtbaar. De voor de zomer vastgestelde groenvisie en de ontwikkeling van de voormalige school aan de Windmolen tot appartementen zijn voorbeelden waar de participatie van inwoners wel goed is verlopen. De verbeteringen lijken echter incidenteel, wethouderafhankelijk en elke keer anders.

De PvdA Ridderkerk pleit daarom al langer voor een gedegen en laagdrempelige communicatie met inwoners en ondernemers. De beloofde gemeenteapp zou een stap in de goede richting zijn. Daarnaast zou het helpen als de gemeente in alle processen – in elke fase – sterke communicatie met en participatie van inwoners en ondernemers als prioriteit opneemt. Dat vraagt om betere afspraken tussen de gemeente, inwoners, ondernemers, wijkoverleggen en platforms. Goede communicatie en participatie aan de voorkant zorgt voor meer betrokkenheid en positiviteit. En voorkomt verrassingen en kritiek achteraf.