Communicatie en participatie moeten beter (door Jilles Soffree)

18 april 2021

Communicatie en participatie moeten beter

Onlangs stond in de Blauwkai een bericht met de titel Weer prima rapport voor Ridderkerk. Ridderkerk kreeg via de in 2020 uitgevoerde burgerpeiling Waar staat je gemeente het cijfer 8,3 voor de dienstverlening aan de balie. Een cijfer dat boven het landelijk gemiddelde ligt. De gemeente en de baliemedewerkers mogen daar trots op zijn. Maar wie het hele rapport leest, ziet dat Ridderkerk op de meeste onderdelen van de peiling rond het landelijk gemiddelde scoort. Soms wat hoger en soms wat lager. Met name op onderdelen die betrekking hebben op de communicatie en participatie van de gemeente met inwoners laten de cijfers scoort de gemeente onder het landelijk gemiddelde. Bovendien laten de cijfers daar een (licht) dalende trend zien:

• samenwerking inwoner en gemeente: 6,3 (2017: 6,7);
  • de gemeente luistert voldoende naar de mening van haar inwoners: eens 24% (2017: 29%);
  • inwoners en organisaties krijgen voldoende ruimte om ideeën en initiatieven te realiseren: eens 29% (2017: 35%);
  • ik werd voldoende op de hoogte gesteld of gehouden van het verloop van de afhandeling: eens 57% (2017: 68%);
  • de medewerker toonde zich verantwoordelijk om daadwerkelijk tot een oplossing te komen: eens 59% (2017: 75%);
  • de medewerker bood de ruimte om mee te denken: eens 48% (2017: 59%).

In de gesprekken die ik als raadslid met inwoners en ondernemers voer, hoor ik regelmatig dat zij geen reactie of alleen een ontvangstbevestiging van de gemeente ontvangen op vragen, meldingen en klachten. Of dat de gemeente hun pas bij een plan betrekt als dat eigenlijk al vastligt. De gemeente zou op basis van één cijfer dan ook niet tevreden mogen zijn, maar het rapport juist moeten aangrijpen om die zaken aan te pakken die veel beter kunnen. Het serieus nemen van inwoners begint met vanaf het begin daadwerkelijk luisteren. Alleen zo en samen maken we Ridderkerk beter!

Jilles Soffree

PvdA Ridderkerk