Column Buiten de Raad (De Combinatie) van Jeroen Rijsdijk

4 juli 2019

Beslissing over brug in Bolnes valt binnenkort

Op initiatief van de PvdA Ridderkerk heeft de toenmalige gemeenteraad zich al in 2011 uitgesproken tegen een brug tussen Ridderkerk en Krimpen. Een brug betekent een enorme toename van het verkeer door Ridderkerk. Onze gemeente staat derde op de lijst van gemeenten met de slechtste luchtkwaliteit in de provincie. Het is de bedoeling dat Ridderkerk zakt op die lijst, niet verder stijgt. Voorgaande wethouders bleken niet bij machte om het proces te stoppen of in een eerder stadium om te buigen.‪ Op 16 juli wordt bepaald waar de brug komt. Na een gebrekkig inspraaktraject waar inwoners terecht boos over zijn. Wij willen geen brug naar Ridderkerk. Dat hebben we de afgelopen jaren ook steeds benadrukt bij onze partijgenoten in de provincie en de Tweede Kamer. Het moet prettig wonen blijven in Bolnes en Slikkerveer.

Sloop Beverbol onbegrijpelijk

Ruim duizend huishoudens in Bolnes tekenden drie jaar geleden de petitie van de buurtpreventie om de Beverbol te laten staan. Voormalig CDA-wethouder Keuzenkamp wilde hier echter niet naar luisteren: de Beverbol moest plat. Het huidige college gaf bij zijn aantreden aan de sloop van de Beverbol opnieuw te willen bekijken. Sinds twee weken is duidelijk dat de sloop definitief doorgaat. Het belangrijkste argument: niemand maakt er meer gebruik van. Bijzonder want de gemeente heeft zelf actief alle overeenkomsten met gebruikers opgezegd en activiteiten verplaatst. De PvdA Ridderkerk had graag gezien dat de Beverbol behouden was als het sportieve en sociale hart van Bolnes. We hebben daarvoor eerder een voorstel gedaan, maar daarvoor was helaas geen meerderheid in de gemeenteraad.

Impuls voor Sportpark Bolnes

SV Bolnes, RLTC en de hondenvereniging hebben mooie plannen om het Sportpark Bolnes te verduurzamen en te laten uitgroeien tot een extra ontmoetingsplek voor de wijk. Daaraan komt door de sloop van de Beverbol nog meer behoefte. De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat de gemeente actief met de verenigingen meedenkt en deze ondersteunt. Bij de forse investeringen die in Ridderkerk zijn gedaan en nog worden gedaan in nieuwe accommodaties en schoolgebouwen, is Bolnes er tot nu toe bekaaid vanaf gekomen. Wij zien graag dat hierin verandering komt.

Bolnes is in ontwikkeling. Inwoners willen zich inzetten voor hun wijk. Zij verdienen een mooi sportpark voor de buurt waarmee zij weer jaren vooruit kunnen.

Jeroen Rijsdijk