Bied perspectief (door Arianne Ripmeester)

2 november 2020

In Ridderkerk leven ca. 1400 huishoudens met een laag inkomen. Veel alleenstaanden maar ook veel alleenstaande ouders met kinderen. Ongeveer 1000 kinderen leven in armoede. Dat is 2-3 per klas. Dat was de stand voor Corona. Kinderen geven aan dat zij zeker wensen hebben maar hun grootste wens is dat hun ouders minder zorgen hebben.

Er wordt een toename verwacht van 30% bij de schuldhulpverlening. Veel mensen wachten (te) lang voor er hulp gezocht wordt of weten de weg daarnaar toe niet. Er zijn groepen die tot nu toe hun zaakjes eigenlijk prima op orde hadden maar in de coronacrisis hun inkomen zien dalen en hun vaste lasten niet meer kunnen betalen. Vooral zzp’ers, jongeren en flexwerkers. Zij hebben gemiddeld maar € 7500 op de bank staan om een moeilijke periode van een maand of vier te overbruggen.
Wanneer schulden ontstaan krijg je te maken met oplopende incassokosten en zo worden relatief behapbare schulden een steeds groter obstakel. Deze groepen zijn geholpen met een ‘corona’ krediet van de gemeente om de stapelende incassokosten voor te blijven. Als het inkomen weer aantrekt kan versneld worden afgelost.

Ook andere mensen met schulden zijn geholpen met een krediet. Iemand met problematische schulden heeft vaak rond de 15 schuldeisers met allemaal een eigen incassotraject. Wanneer de gemeente een saneringskrediet verstrekt is er nog maar een schuldeiser. En weet de persoon met schulden en de andere schuldeisers snel waar zij aan toe zijn. Veel gemeenten zijn er al mee gestart. Ervaring leert dat rond de 95% van de verstrekte kredieten netjes worden terugbetaald. Voor gemeenten die huiverig zijn om saneringskredieten te verstrekken komt er bij het rijk een waarborgfonds.

Ook Ridderkerk kan het makkelijker maken om schulden af te lossen. Er zijn ruime reserves en Enecogelden.
Wij verwachten daadkracht om de effecten van de coronacrisis op te vangen. Een plan. Samenwerking.
Niet alleen investeren in stenen maar juist nu in de mensen.