2 december 2015

‘Windturbine in Donkersloot kan echt niet’

Het Zuiden Ridderkerk, 2 december 2015

Ridderkerk – Een grote meerderheid van de Ridderkerkse gemeenteraad vindt dat de plaatsing van een of twee windturbines langs de rivier De Noord in Donkersloot echt niet kan. Een milieu effect rapportage (MER) is overbodig, omdat de locatie bij voorbaat ongeschikt is.
De locatie ligt hemelsbreed net zo dicht, zo niet dichter bij het erfgoed met de molens in Kinderdijk, als de door de provincie om die reden geschrapte locatie bij Nedstaal in Alblasserdam, zo berichtte Het Zuiden onlangs. Net als de twee gemeenten in de Alblasserwaard, heeft nu ook de gemeente Ridderkerk vastgelegd dat de locatie ongeschikt is.

Middels twee amendementen van de VVD en de PvdA heeft de gemeenteraad de zienswijze van het college daaraan aangepast. Behalve voor de wereldberoemde molens, vraagt de raad aandacht voor de purperreiger. De zeldzame vogel heeft in de nabijheid een broedkolonie en de turbine is een sta in de weg voor de vliegroute van de reigers, die een aanvaring niet overleven.

Pleidooi

Diverse partijen in de raad hielden een pleidooi voor een andere vorm van energie. “Voor een effectief draaien van de turbine is windkracht 3 nodig. Het gemiddelde ter plaatse is windkracht 2”, merkte Henk van Os van 18Plus op. “Een ander type is effectiever voor windenergie, zoals een nok-turbine op huizen. Dat werkt met windkracht 1”.

PvdA en Echt voor Ridderkerk (EVR) zijn mordicus tegen grote windturbines in woonomgevingen. “Het is een stapeling van risico’s. In het buitenland houdt men een grotere afstand aan tussen turbines en woongebieden”, zegt Jeroen Rijsdijk (PvdA).

Waar het college van B&W en een meerderheid van de raad de plaatsing van drie turbines in Nieuw Reijerwaard als een voldongen feit aanvaarden, legt de PvdA zich daar niet bij neer. “Zolang er nog niets is gebouwd, is het niet onherroepelijk”, betoogt Jeroen Rijsdijk, die om extra inzet van het college daarvoor vraagt.

Niet goed genoeg

Uiteindelijk stemmen PvdA en EVR tegen de door de raad aangepaste zienswijze, die naar de provincie wordt gezonden. Ad Los (EVR): “De aanpassingen maken de visie niet goed”. Wethouder Marten Japenga zegt de raad toe, dat het college de komende periode nadrukkelijk de vinger aan de pols houdt.