Wat kunnen we voor u doen? (door Arianne Ripmeester)

12 maart 2020

Steeds minder mensen komen rond met hun inkomen. Het Nibud constateert dat steeds meer mensen het niet redden zonder Bijzondere bijstand, Ridderkerkpas, Kledingbank, Voedselbank en FoodCompany. En niet alleen dat, ze zijn er ook steeds langer van afhankelijk. En dat is niet omdat ze niet met geld om kunnen gaan.

Uitgaven en inkomsten in balans houden is vooral heel lastig als inkomen schommelt. Een op de vijf huishoudens heeft elke maand dezelfde vaste lasten maar steeds een wisselend inkomen. Denk aan de flexwerkers, oproepkrachten of ZZP-ers. Een op de zes van de huishoudens met een laag inkomen weet niet of ze recht hebben op toeslagen. Een op de vijf heeft financiële problemen. Een kwart van de huurders is zoveel geld aan huur kwijt dat ze moeite hebben met het betalen van hun levensonderhoud. Vaak zijn deze mensen een kei in budgetteren en kunnen zij rondkomen met een klein budget. Maar hou je dit jarenlang vol?

In Ridderkerk leven rond de 1400 huishoudens van een laag inkomen. Een kleine 1000 kinderen groeien op in armoede. Dat ontneemt hen toekomstperspectief.

Het Nibud heeft al eens becijferd dat wanneer je niet alle toeslagen ontvangt je in de schulden komt. Een grote groep met ernstige geldproblemen weet de weg naar hulp niet te vinden. Dat kan zijn omdat men zich schaamt of gewoon het probleem niet onder ogen ziet.
Veel regelgeving reageert met een boete of maatregel wanneer iets fout gaat. Dat schrikt mensen af om inkomensondersteuning of hulp aan te vragen. De Nationale ombudsman heeft eerder gezegd dat veel zaken die door de overheid als ‘fraude’ worden genoteerd eerder foutjes waren doordat mensen wel wilden maar het niet of verkeerd begrepen. En hij pleitte dan ook voor meer compassie. Weten is nog geen doen!

PvdA Ridderkerk zet zich in voor meer compassie en minder armoede in Ridderkerk. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of kunnen wij u helpen laat het weten op [email protected]. Of bel.

Waar ben je naar op zoek?