Vliegt u mee naar de regenboog? (door Arianne Ripmeester)

17 januari 2019

Eenzaamheid doet verdriet. Een op de drie mensen voelt zich matig eenzaam, een op de tien voelt zich sterk eenzaam. In Ridderkerk voelen naast ouderen, relatief veel jongeren zich eenzaam. Ook zij hebben behoefte aan gehoord en gezien worden, aan hechte relaties, aan erbij mogen horen.

In Ridderkerk willen veel mensen helpen eenzaamheid tegen te gaan. Als zij erop uit trekken nemen zij anderen mee. Zij weten hoe belangrijk de gesprekjes in de supermarkt, het wijkrestaurant of op het dorp zijn. Een mevrouw die niet meer zo goed ter been is maakt en stuurt zeer gewaardeerde kaartjes.

De gemeente Ridderkerk kan helpen door te zorgen dat er betaalbare ruimte is voor ontmoeting zoals in de wijkcentra. En kan helpen door te zorgen dat mensen minder stress en voldoende inkomen hebben zodat ze erop uit kunnen of een bloemetje kunnen kopen als ze bij iemand op bezoek gaan.

Het helpt wanneer mensen met een voorbeeldfunctie in de familie, in de buurt of in de gemeente uitstralen dat anderen er mogen zijn met hun talenten èn hun bijzonderheden. Dat je mag zijn wie je wilt zijn. Dat je van waarde bent.

Heeft u het boek gelezen van Margriet van der Linden? De Ridderkerkse TV-presentatrice die opgroeide in Slikkerveer en worstelde met het kerkelijk milieu en haar geaardheid. De titel is ‘De liefde niet’. Heel treffend. Zonder liefde of openheid kunnen we niet met meer mensen verbonden zijn of eenzaamheid tegengaan. Laten we elkaar in Ridderkerk
vooral opzoeken en niet uitsluiten. Met elkaar hebben wij een regenboog aan talenten, staan we samen sterk.

De regenboog is een krachtig symbool van verbondenheid. Laat die vlag dus maar vaker op het gemeentehuis wapperen.