9 september 2015

Seizoensopening bij chrysantenkwekerij J. Breugem & Zn.

Op zaterdagmorgen 5 september j.l. vond weer de jaarlijkse PvdA seizoensopening plaats.

Dit jaar op het bedrijf van de chrysantenkwekerij van fa. J. Breugem & Zn aan de Hoogzandweg in Ridderkerk. Aan circa 20 leden vertelde eigenaar/kweker de hr. Breugem vol passie en trots over zijn bedrijf. Op deze kwekerij worden chrysantstekjes afkomstig uit het Afrikaanse land Uganda in circa 9 – 10 weken opgekweekt tot schitterende boeketten – merendeels in de favoriete kleuren wit en geel – die bijna allemaal naar het buitenland (met name Oekraine, Rusland , Spanje ) worden geëxporteerd. Het spreekt voor zich dat de export naar Rusland bijna stil ligt en dit grote problemen geeft.

Vooruitlopend op een wandeling door de gigantische kweekkassen (het bedrijf behoort tot de grootste in Nederland) vertelde hij de aanwezigen de problemen die iedere ondernemer in Nederland herkent. Hij sprak onder andere over aanloopproblemen met bouwvergunningen bij de bouw van zijn bedrijf , het vinden van geschikt personeel en scholieren, de papierwinkel om alles administratief te verantwoorden, het gebruik van (biologische )bestrijdingsmiddelen, het vinden van nieuwe klanten, hoge energiekosten en het gebruik van 2 gigantische gasturbines die warmte omzetten in elektriciteit en die dit weer terugkoppelen in het landelijk elektriciteitsnet.

Al met al een zeer boeiende en leerzame seizoensopening waar inwoners van Ridderkerk trots op mogen zijn en een woord van dank aan de heer Breugem en zijn bedrijfsleider Gerard voor deze ontvangst.