Samen sterker in moeilijke tijd (door Jilles Soffree)

2 april 2020

Samen sterker in moeilijke tijd (door Jilles Soffree)

We maken samen een moeilijke tijd door. We vermijden contacten en houden minimaal anderhalve meter afstand van elkaar. Lege scholen en restaurants, ondernemers in de knel en verpleeghuizen op slot.

Er wordt vaak gezegd dat veel mensen in de huidige tijd met zichzelf bezig zijn. Bij de Coronacrisis zie je ook dat er mensen zijn die vooral aan zichzelf denken en overal lak aan hebben. Zij brengen daarmee de gezondheid van anderen en zichzelf in gevaar.

Met de komst van het Coronavirus zien we echter ook een andere kant.

Veel mensen leiden nu noodgedwongen een ander en rustiger leven. Er is meer aandacht voor saamhorigheid. Er is tijd om klussen te doen waar anders geen tijd voor was. Mensen zijn meer dan anders bereid om iets voor een ander te doen. Er worden initiatieven ondernomen om elkaar te steunen in deze barre tijden. Het Vrijwilligerssteunpunt, zorginstellingen, voedselbank en Foodcompany draaien overuren. Mogelijk kunnen zij ook uw hulp goed gebruiken.

Door deze crisis beseffen we des te meer hoe kostbaar ons leven en onze gezondheid is. Hoe we met elkaar verweven zijn en elkaar nodig hebben. En hoe dankbaar we moeten zijn dat er mensen zijn die zich meer dan 100% inzetten in ziekenhuizen en andere vitale beroepen. Daar hoort wat ons betreft ook snel een betere beloning bij. Het Coronavirus maakt geen verschil tussen arm en rijk, blank en bruin, christen of moslim. We zitten met elkaar in hetzelfde schuitje. Allemaal willen we een fijn en gezond leven voor onszelf en onze dierbaren.

Veel mensen hebben het niet makkelijk nu ze het huis niet kunnen verlaten of hun kinderen of partner niet naar de dagopvang kunnen. Heeft u nu hulp of een praatje nodig, of wilt u iets doen neem dan contact op met Facet of met ons. Laten we inwoners en ondernemers die het moeilijk hebben steunen.