Rommelige uitvoering afvalplan

27 januari 2020

Voor de beste wensen is het nooit te laat. Namens de PvdA Ridderkerk wens ik u een goed, gezond en liefdevol 2020. Ook dit jaar gaan wij weer hard aan de slag voor goed wonen, goed werk en goede zorg in ons mooie Ridderkerk. Voor een betere lucht- en geluidkwaliteit en aantrekkelijke winkelcentra. Uw steun is daarbij onmisbaar.

Afvalstoffenheffing fors omhoog

Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen, maar betekent ook dat veel dingen duurder worden. De afvalstoffenheffing gaat dit jaar met 16% (!) omhoog in Ridderkerk. Concreet betekent dit dat de afvalstoffenheffing voor eenpersoonshuishoudens met € 29 en voor meerpersoonshuishoudens met € 45 stijgt. Dat is veel geld in één keer. Geld dat niet iedereen er op 1 januari van zijn baas heeft bijgekregen. Deze tariefstijging wordt veroorzaakt door landelijk én lokaal beleid. Eind vorig jaar heeft de PvdA Ridderkerk samen met de VVD een voorstel ingediend om de afvalstoffenheffing minder snel te laten stijgen teneinde uw portemonnee te ontzien. Helaas kon dit voorstel niet op een meerderheid in de gemeenteraad rekenen: GroenLinks en Burger op 1 stemden voor, Partij 18Plus, SGP, EVR, CDA, CU, Leefbaar Ridderkerk en D66 tegen.

Inwoners serieus nemen

Het is zacht uitgedrukt dat de uitrol van het nieuwe afvalplan in Ridderkerk niet vlekkeloos verloopt: afvalpasjes werken niet (goed), op tal van plekken staan nog geen containers, ondergrondse containers zijn geregeld overvol, veel bewoners van appartementengebouwen weten nog niet waar zij aan toe zijn en de gft-cocons op straat zijn zo hoog dat mensen met een beperking er niet of nauwelijks bij kunnen. Iedereen weet: ‘waar gehakt wordt, vallen spaanders’, maar hier gaat te veel mis. Het college heeft 2020 bestempeld als overgangsjaar voor het inzamelen van afval. Juist dan zou je verwachten dat meldingen van inwoners snel worden opgepakt. De praktijk is echter anders. Zo heeft de gemeente, ondanks diverse waarschuwingen, een betonnen fundering voor een gft-cocon aangelegd op privéterrein van een Vereniging van Eigenaren (VvE) in het Vondelpark. Pas na aandringen van de VvE zelf én vragen in de gemeenteraad van de PvdA Ridderkerk is de fundering verwijderd.

Hebt u vragen of opmerkingen over de uitvoering van het afvalplan? Laat het ons weten via e-mail, telefoon of sociale media. Of spreek ons aan op straat. Wij blijven ons inzetten voor een inwonervriendelijke afvalinzameling.

Jeroen Rijsdijk

PvdA Ridderkerk