Raadsbijdrage (Jeroen Rijsdijk 17/6/24) : Centrumring

25 juni 2024

Raadsbijdrage: Centrumring

Met onze column in de Combinatie en onze naam onder het amendement zal het geen verrassing zijn dat ons voorkeursscenario een centrumring is met tweerichtingsverkeer. De omzet van veel ondernemers en de horeca is na corona en met de gestegen energieprijzen nog niet op orde. De PvdA Ridderkerk deelt met hen de zorg dat eenrichtingsverkeer voor velen wel eens de nekslag kan zijn. Met meer leegstand en verlies van werkgelegenheid tot gevolg. Een realistisch scenario als je bedenkt dat het goed bereikbare Walburg om de hoek ligt en je daar ook nog eens gratis kunt parkeren.

Het plan voor meer groen in het centrum en rustiger rijden door het dorp kan op onze steun rekenen. De Schoutstraat mag zeker verfraaid worden maar is geen wandelpromenade. Fietsveiligheid van de basisschoolleerlingen en het gemak van de winkelbezoekers staan voorop. 

Wij vragen de garantie van de wethouders om als het in de uitvoering lastig of duurder wordt in te zetten op anders groen en niet het groen te laten vervallen. 

Er is een anti trillingspakket nodig voor de monumentale panden aan de Kerkweg en Frans Halsstraat. En ook voor de panden rondom de St Jorisstraat. Vrachtwagens over dijken vraagt veel van die oude bouwwerken en de monumentale woningen erom heen. En vragen de wethouder ons schriftelijk te informeren over de maatregelen die worden genomen om trillingen tegen te gaan.

Eenrichtingsverkeer voor vrachtwagens zou helpen om de trillingen te verminderen. Bij eenrichtingsverkeer voor al het verkeer komen de bushaltes 600 m uit elkaar te liggen en dat maakt het OV niet overzichtelijker. Het centrum is met OV met uitzondering van de buurtbus al nauwelijks bereikbaar. 

Het is een goed voornemen om de ring 30km per uur te maken. Maar dat is het nu deels al. En valt of staat met het rijgedrag van onze inwoners. Gedragsverandering wordt geholpen door goede instructies en handhaving. Hier rondom het Koningsplein is het al 30km gebied maar velen inclusief de buurtbus lijken zich hiervan niet bewust. 

En dat merken de mensen op de terrasjes ook. 

Het college gaf in de commissie aan dat er handhaving mogelijk is dus laten we daar gister mee beginnen. En laten we dan ook goed kijken naar het verkeer óp de ring Koningsplein waarvoor jonge obers en serveersters zo vaak moeten uitwijken. 

Tot slot vragen wij met klem nog aandacht voor een aantal punten. 

Hoeveel jaar geleden hebben wij het plan voor het centrum vastgesteld? Met spoed moest fase een worden vastgesteld en de markt verplaatst. Maar dat is nog niet uitgevoerd. Wat zegt dat over de tijdslijn ten aanzien van dit besluit?

Veel panden aan het Koningsplein staan te koop of te huur. Ook deze ondernemers kunnen een steun in de rug gebruiken. Zeker nu veel aandacht naar het st Jorisplein en de horeca-ondernemers daar gaat.

Het Koningsplein is het visitekaartje van het winkelcentrum. Laten we het plein aantrekkelijk en verzorgd houden. En niet wachten tot de volgende collegeperiode met nieuwe wethouders. 

Wat ons betreft komt er -zoals meer dan 1000 handtekeningen onderschreven- een waterornament in de vorm van bedriegertjes.

Alle partijen willen een bruisend centrum. Ervaringen uit andere gemeente leren dat gratis parkeren de aantrekkelijkheid verhoogd. 

Laten we dat ook in Ridderkerk realiseren.