Overlast van buitensporig uitlaatlawaai van gemotoriseerd verkeer

2 september 2024

De PvdA Ridderkerk wordt regelmatig benaderd door inwoners die stelselmatig overlast ondervinden van buitensporig uitlaatlawaai van gemotoriseerd verkeer. Dit lawaai wordt vaak veroorzaakt door verkeer dat te hard rijdt en/of door opgevoerde voertuigen c.q. voertuigen met ‘aangepaste’ uitlaatsystemen die wettelijk niet zijn toegestaan.

Deze problemen spelen in veel straten in Ridderkerk en wij vragen daarvoor op verschillende manieren regelmatig aandacht. In deze vragen concentreren wij ons naar aanleiding van recente gesprekken die wij hebben gevoerd met bewoners van de Vondellaan, Vlietlaan, Jan Luykenstraat en Burgemeester de Zeeuwstraat op de verkeersoverlast in deze straten. Deze straten veranderen vooral ’s avonds in een racebaan, waarbij ook tal van andere overtredingen worden begaan. Wij hebben dit zelf ook op meerdere momenten waargenomen.

Daarnaast hebben wij nog enkele vervolgvragen naar aanleiding van een antwoord dat u eerder hebt gegeven op onze vraag over het uitblijven van stil asfalt op de Vondellaan en enkele (nieuwe) vragen over verkeerstellingen en trillingshinder op de Populierenlaan in West. Bewoners van de Jasmijnstraat zijn bezorgd dat de trillingshinder verder toeneemt zodra de Populierenlaan is aangepast voor het HOV en de weg dichter bij hun woningen komt te liggen.

Onze vragen aan het college kunt u hier nalezen : Artikel 41 vragen over aanpakken verkeersoverlast (ridderkerk.nl)