Op weg naar een inwonervriendelijk afvalplan? (door Jeroen Rijsdijk)

24 januari 2019

Voor de beste wensen is het nooit te laat. Namens de PvdA Ridderkerk wens ik u een gelukkig, gezond en liefdevol 2019. En dat iedereen mag zijn wie hij of zij wil zijn. Zeker in Ridderkerk. De Nashvilleverklaring heeft duidelijk gemaakt dat dit nog altijd geen vanzelfsprekendheid is. Maar iets waarvoor we ons moeten blijven inzetten.

Tijd voor daadkracht

Gemeentelijke besluitvorming gaat vaker langzaam. Maar het nieuwe college van Partij18Plus, SGP, EVR, CDA en CU heeft in zijn eerste maanden wel erg weinig daadkracht getoond. De grote vraag is of Partij 18Plus en EVR er in gaan slagen om het college wat kleur op de wangen te geven. Of dat de christelijke partijen die stemmen en/of zetels hebben verloren, de koers blijven bepalen. Wat de PvdA Ridderkerk betreft, gaat in 2019 het roer om in Ridderkerk. Te beginnen met het afvalplan. Een betere afvalscheiding is goed voor het milieu, maar het huidige plan is duur, onvoldoende uitgewerkt en maakt het voor inwoners moeilijker om hun afval kwijt te kunnen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Overstappen op nascheiding

De PvdA Ridderkerk zet zich al vanaf het begin in voor een inwonervriendelijk afvalplan. Een afvalplan waarbij rekening wordt gehouden met inwoners die slecht(er) ter been zijn. Waarbij de maandelijkse gratis ophaaldienst voor grof vuil in stand blijft. Waarbij inwoners er financieel op vooruit gaan. En heel belangrijk: waarbij er zoveel mogelijk wordt overgestapt op nascheiding. Zaken als plastic en drank-kartonnen hoeven dan niet meer vooraf door inwoners te worden gescheiden, maar dit wordt achteraf gedaan door een machine. Kortom, een afvalplan waarbij het voor inwoners makkelijker wordt in plaats van moeilijker om hun afval kwijt te kunnen.

Beter ten halve gekeerd…

Het is al langer duidelijk dat het afvalplan aangepast gaat worden. Maar het nieuwe college is op dit punt tot nu toe erg stil gebleven. Totdat er kort geleden ineens het bericht was dat Ridderkerk het afval per 1 januari 2020 mogelijk wil gaan nascheiden. Een opvallende koerswijziging, omdat wethouder Japenga (CU) hier tot nu toe niets van wilde weten. De PvdA Ridderkerk ziet het gedeeltelijk overstappen op nascheiding als een eerste stap op weg naar een inwonervriendelijk afvalplan. Maar voor een afvalplan met voldoende draagvlak moeten er nog meer stappen worden gezet. Laten we hopen dat deze samen met inwoners en alle partijen in de gemeenteraad worden gezet.