Ontmoet mee! (door Jilles Soffree)

24 december 2018

Voor ieder mens is het belangrijk om andere mensen te ontmoeten en samen dingen te doen. Het gaat er om dat je als individu deel neemt aan de samenleving; dat je belangrijk bent voor anderen. Voor de een gaat dat allemaal vanzelf en is geen ondersteuning of voorziening nodig, voor de ander zeker wel. Eenzaamheid, het gevoel te hebben dat je er niet meer toe doet is vreselijk! In onze steeds ingewikkelder wordende samenleving komen steeds meer burgers in de problemen; zij moeten steeds meer zelf regelen en met meer regels rekening houden. Zonder hulp en voorzieningen redden zij het niet. Rond de feestdagen is het extra lastig voor hen; waar kan ik heen, wie zit er op mij te wachten?

In Ridderkerk zijn er veel activiteiten en inzet van vrijwilligers en professionals rond de Kerstdagen en Oud & Nieuw. Hun werk is fantastisch en bewonderenswaardig en mag beloond worden met succes. Het gevaar is dat we dit allemaal normaal vinden. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet. De gemeente, kerken en sponsoren maken veel mogelijk. Zonder hun bijdragen zou dit niet mogelijk zijn. En zonder belangstelling van een breed publiek ook niet.

Graag roep ik een ieder op om stil te staan bij deze inzet om mensen die het lastig hebben er bij te houden en hen een gezellige tijd te bieden; hen het gevoel te geven er bij te horen. Kijk bij je vereniging, kerk of in je buurt wat georganiseerd wordt en geef je op; doe mee of help een handje. En neem iemand mee! Keuze genoeg: kerstdiners, kerstmarkten, kerstconcerten, kerkdiensten en filmvoorstellingen. Helaas geen schaatsbaan, maar misschien volgend jaar?

Namens PvdA Ridderkerk wens ik iedereen fijne feestdagen!

Waar ben je naar op zoek?