10 september 2016

Marijke van der Schoor wint Ridderkerks Dictee

De Combinatie, 8 september 2016

RIDDERKERK – Marijke van der Schoor, burgerraadslid voor de PvdA, heeft dinsdagavond het Ridderkerks Dictee gewonnen. Ze maakte slechts vijftien fouten in een pittige tekst over ‘Eerlijke handel’.

De jaarlijkse wedstrijd, georganiseerd door de bibliotheek in de Week van de Alfabetisering, werd gehouden in de raadzaal van het gemeentehuis. De dicteetekst was geschreven door gemeentelijk voorlichter Jos Wesdijk en werd voorgelezen door burgemeester Anny Attema. Het thema was gekozen omdat Ridderkerk onlangs fairtradegemeente (aan elkaar, zonder hoofdletters) is geworden. Ruim dertig Ridderkerkers deden mee om alles zo foutloos mogelijk te noteren. Onder hen plaatselijke politici en leerlingen van het Farel College en Gemini College. De besten onder de leerlingen waren Evi Ilmer (Farel, 28 fouten) en Sanne Pols (Gemini, 32 fouten). Bij de overige deelnemers eindigde Gemini-docente Daphne Luiten op de eerste plaats, met 16 fouten. Een prijs was er ook voor Jos de Vos (werkgroep Fair Trade, 20 fouten). Het was de derde keer dat het Ridderkerkse Dictee werd gehouden.

Marijke van der Schoor