Luchtkwaliteit verbeteren (raadsbijdrage 20/9/18 Arianne Ripmeester)

15 oktober 2018

Dank u wel voorzitter.

Het is fijn dat de raad en het college grote waarde hechten aan verbetering van de luchtkwaliteit in Ridderkerk. Wij zijn dan ook blij met een Actieplan. En met al die platforms en werkgroepen die mee willen blijven denken.
Ook de door ons aangezwengelde discussie omtrent houtrook en houtstook heeft in dit plan zijn weerslag gekregen en wij verwachten daar veel van.
In het plan staat dat al veel is bereikt, dat is een mooie uitspraak. De PvdA Ridderkerk zou het op prijs stellen wanneer in dit plan de doelstellingen wel SMART zouden worden uitgewerkt zodat we over drie jaar ook daadwerkelijk de vooruitgang en de effectiviteit van genomen maatregelen kunnen zien.
De raad en het college hebben zichzelf ook een doelstelling opgelegd ten aanzien van CO2-reductie, maar daarover vinden we niets terug in dit plan. Wij vragen de toezegging van de wethouder dat hij daar wel degelijk aandacht voor heeft en over inspanningen en resultaten verslag zal doen.
In het plan missen wij de koppeling met het onderzoek naar fijnstof zoals besproken bij het recent vastgestelde wijkontwikkelingsplan Oostendam. Het is de bedoeling dat inwoners in West en Drievliet/Het Zand zelf de luchtkwaliteit gaan meten.

De vragen zijn: kan dit ook in Oostendam? En wat gebeurt er met de resultaten? Deze moeten uiteraard wel kunnen leiden tot invloed en bijsturing.

Nieuwbouw van de Gemini gaat door en gezien de doelstellingen van dit Actieplan verwachten wij dat het op een andere locatie zal zijn dan pal naast de Rotterdamseweg. Kinderen, gezondheid, veiligheid en luchtverontreiniging gaan niet goed samen.

De PvdA Ridderkerk vindt de schermen bij West en het Oosterpark belangrijk. Wij kunnen ons voorstellen dat de gemeente daaraan zo nodig een financiële bijdrage levert. De schermen hebben ook een geluiddempende werking. Wij zien een Actieplan reductie geluidsoverlast ook graag tegemoet.
Er is nog een aspect wat mogelijk aandacht behoeft en dat is de uitbreiding van  Rotterdam The Hague Airport. Ridderkerk heeft al te lijden onder de snelwegen en de drukke vaarroute en nu zou daar mogelijk meer invloed kunnen komen uit de derde dimensie. Graag horen wij van het college of en hoe de zorgen van Ridderkerk(ers) worden overgebracht.

Ten aanzien van de motie van de SGP
De SGP verzoekt om steun om het aantal vuurwerkvrije zones uit te breiden. Het is goed als kwetsbare locaties in die dagen meer bescherming genieten. Maar dan moet er wel gehandhaafd kunnen worden. Anders is het een wassen neus. Daarom vragen wij het college om inzichtelijk te maken hoeveel middelen er vrijgemaakt moeten worden om tijdens de vuurwerkdagen voldoende handhaving in te kunnen zetten.

Dank u wel.