Lokaal het verschil maken (Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

12 november 2018

Lokaal het verschil maken (Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk bij debat over de Begroting) – PvdA Ridderkerk.

Dank u wel voorzitter.

We hebben als (nieuw) gemeentebestuur de verantwoordelijkheid om het verschil te maken. Het verschil voor onze inwoners. Op het gebied van goed wonen, goed werk en goede zorg. Door onze inwoners centraal te zetten, te denken in mogelijkheden in plaats van in onmogelijkheden en door met elkaar de verbinding te zoeken.

Ridderkerk kent veel gemotiveerde inwoners die graag uit de bijstand zouden willen komen. Dat lukt niet iedereen. Met name ouderen en mensen die langer dan vijf jaar in de bijstand zitten, schrijven zich helemaal suf aan sollicitatiebrieven, maar krijgen afwijzing op afwijzing. Ook als zij met lagere functies of inkomen genoegen willen nemen. De PvdA Ridderkerk ziet graag dat het college met deze werkzoekenden in gesprek gaat of zij op andere manieren naar goed werk kunnen worden begeleid. En of zij in aanmerking komen voor individuele ontheffing van de sollicitatieplicht. Samen met EVR, Burger op 1, GroenLinks en Leefbaar Ridderkerk dienen wij een motie Maatwerk sollicitatieplicht in voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, zoals 60-plussers.

Lokaal kun je het verschil maken.

De afgelopen maanden hebben we meer dan eens gezien wat voor emoties het losmaakt in straten, buurten, wijken en gemeenten als hier gewortelde kinderen van migranten of vluchtelingen worden teruggestuurd naar hun land van herkomst. Een land waar zij soms zelfs nog nooit zijn geweest. Dit is bewezen schadelijk voor hun ontwikkeling. Samen met de ChristenUnie en GroenLinks dienen wij een motie Kinderpardon in om er – in navolging van vele andere gemeenten – bij de staatssecretaris op aan te dringen dat er een oplossing komt voor deze (ongeveer 400) kinderen. Want we willen niet dat dit probleem ooit in Ridderkerk gaat spelen.

Lokaal kun je het verschil maken.

De economie trekt aan, maar veel Ridderkerkse winkeliers hebben het nog altijd moeilijk. De leegstand in het winkelcentrum laat dat duidelijk zien. De gemeente is al lang in gesprek met winkeliers, vastgoedhandelaren en andere betrokken partijen om het winkelcentrum ook in de toekomst aantrekkelijk te houden. De PvdA Ridderkerk vindt dat een goede zaak, maar je moet ook op korte termijn stappen durven zetten. Praatjes vullen geen gaatjes. Samen met Burger op 1 dienen wij een motie in voor een pilot gratis parkeren in het winkelcentrum.

Lokaal kun je het verschil maken.

Echte inspraak vraagt om vertrouwen hebben in en het serieus nemen van je inwoners. De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat inwoners al bij de plannen voor hun buurt worden betrokken, voordat de ambtenaren aan de slag zijn gegaan. Dat geldt voor volwassen maar zeker ook voor onze jeugd. Wij pleiten al langer voor een kinderburgemeester en een kinderraad in Ridderkerk. Samen met het CDA en Leefbaar Ridderkerk dienen wij een motie in voor een kinderburgermeester in Ridderkerk. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Ik ga afronden. Lokaal kunnen we als gemeentebestuur het verschil maken. Het verschil voor onze inwoners. Met voldoende betaalbare woningen voor álle Ridderkerkers. Met een half uurtje extra huishoudelijke hulp voor kwetsbare inwoners. Met geluidschermen in West en bij het Oosterpark en een geluidmeetpunt langs de Rotterdamseweg. En met een bruisend Koningsplein met waterplezier, een schaatsbaan en het Koningspleinfestijn.

Dank u wel.