Lintjes voor vrijwilligers (door Jilles Soffree)

14 mei 2019
Vrijdag 26 april jl. werden door onze burgemeester Annie Attema tien bijzondere Ridderkerkers gedecoreerd met een lintje. De opsomming van hun prestaties als vrijwilliger was indrukwekkend. Het gaf een goed beeld van de diversiteit aan vrijwilligerswerk. Deze Ridderkerkers waren actief van Buurtpreventie tot bestuurswerk en van kantinewerk tot het organiseren van grote evenementen. En maakten als vrijwilliger het grote verschil!

Veel mensen en professionals denken ‘het is maar vrijwilligerswerk’. Daarmee wordt de inzet van vrijwilligers en hun enorme bijdrage aan de samenleving niet voldoende op waarde geschat. Zij onderschatten ook wat vrijwilligerswerk aan kansen biedt voor zowel vrijwilligers als deelnemers. We worden er met zijn allen zoveel beter en gelukkiger van. Onze samenleving kan niet zonder vrijwilligerswerk.

Daarom is een degelijk vrijwilligersbeleid nodig. De gemeente Ridderkerk heeft al een verzekering voor alle Ridderkerkse vrijwilligers, een jaarlijkse vrijwilligersprijs voor individuen en voor groepen en een jaarlijks vrijwilligersfeest. Daarnaast koopt de gemeente bij Facet het Steunpunt Vrijwilligerswerk in. Dat is mooi. Maar het is anno 2019 wel wat mager. Het is nodig dat er een vast contactpersoon bij de gemeente is en dat de gemeente samen met de vrijwilligersorganisaties specifiek beleid ontwikkelt en uitvoert, waarbij er meer met vrijwilligerswerk wordt meegedacht en meer met vrijwilligerswerk wordt samengewerkt. Vrijwilligers weten wat er speelt.

Vrijwilligersorganisaties ervaren de gemeente nu nog te vaak als politieagent en te weinig als partner. Dat is een gemiste kans. Ook Ridderkerk heeft goed vrijwilligerswerk broodnodig. En er zijn genoeg capabele vrijwilligers die graag willen meedenken over goed vrijwilligersbeleid.

Jilles Soffree (raadslid PvdA)