Kom op vrouwen, praat mee!

8 maart 2019

(Door Arianne Ripmeester)

Het is 101 naar geleden dat Suze Groeneweg als eerste vrouw in de Tweede kamer komt. En nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in politieke functies. In Ridderkerk zijn van de 29 raadsleden er maar zes vrouwen. Dat is 20% terwijl ca 50% van de Ridderkerkers een vrouw is.

Een gelijkere man-vrouwverdeling in de politiek betekent een betere vertegenwoordiging van de bevolking. Want er zijn nogal wat aandachtspunten bijvoorbeeld:

• Op de wereldwijde ranglijst voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen staat Nederland op op een 27e plaats.
  • Veel vrouwen in Nederland (49,8 procent) zijn niet financieel onafhankelijk. Dit tegenover 74,6 procent van de mannen, die wel onafhankelijk zijn.
  • Mannen en vrouwen verdienen vandaag de dag nog steeds niet hetzelfde. Het gemiddelde loonverschil is 15,5 procent.
  • Vrouwen besteden anderhalf keer zoveel tijd aan onbetaalde zorgtaken (kinderen, mantelzorg) als mannen. Hoewel de helft van de stellen met kinderen werk en zorg gelijk zouden willen verdelen, doet in werkelijkheid slechts 18 procent dit.
  • Van alle experts in de media is 88 procent man en slechts 12 procent vrouw.
  • Vrouwen boven de 50 jaar komen bijna 6 x minder in beeld dan mannen boven de 50 jaar.
  • Slechts 13 procent van de moeders in kinderboeken heeft een betaalde baan, dat is bijna 6 x minder dan in werkelijkheid.

Met meer vrouwen in de volksvertegenwoordiging is de kans groter dat meer onderwerpen die in de samenleving spelen, ook op de politieke agenda terecht komen. Inzetten op gelijkwaardigheid tussen man en vrouw is ook inzetten op de economie zo blijkt uit onderzoek.

En dat zijn precies de redenen waarom het de hoogste tijd is dat meer vrouwen ervoor kiezen om politiek actief te worden, zodat er ook meer vrouwen zijn waarop mensen kunnen stemmen, waar mensen op kunnen rekenen.

Of zoals Agnes Jongerius (PvdA) zei: “Het is tijd dat vrouwen hun vinger opsteken. Dat begint met lid worden van een politieke partij”.

Politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten.?

Ridderkerkse vrouwen zijn vandaag welkom in de Bibliotheek voor workshops en optredens, georganiseerd voor en door bijzondere vrouwen.

Wens alle vrouwen een mooie Vrouwendag en meer waardering toe!