Kleurenpalet of vaste koers ? (Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk bij debat over het coalitieakkoord)

5 juni 2018

De verkiezingsuitslag in Ridderkerk leverde twee winnaars op: de PvdA Ridderkerk en P18Plus, dat knap veranderde van de kleinste in de grootste partij. Drie partijen behaalden voor het eerst op eigen kracht een zetel. De prestatie van GroenLinks sprong daarbij het meest in het oog. De vorige coalitie van SGP, CDA, CU en LR verloor ruim 2500 stemmen. Deze partijen leverde daarmee niet alleen vijf zetels in, maar ook hun meerderheid in de raad.

Niet voor niets kopte het Ridderkerks Dagblad een dag na de verkiezingen: Aardverschuiving in de Ridderkerkse politiek.

Ridderkerk stemde voor een nieuwe koers. Voor de bestaanszekerheid van de PvdA Ridderkerk en de levendigheid van P18Plus. En Ridderkerk deed dat massaal. Het opkomstpercentage lag – in tegenstelling tot in veel andere gemeenten – hoger dan bij de vorige verkiezingen.

Twee maanden later en een zeer gesloten formatieproces verder is duidelijk dat de samenstelling van het college grotendeels hetzelfde blijft. SGP, CDA en CU besturen door. Zij hebben Leefbaar ingewisseld voor P18Plus en EVR. Daarmee behouden de christelijke partijen hun meerderheid in het college.

Over het ontbreken van de PvdA Ridderkerk in het nieuwe college hebben wij vele teleurgestelde en soms ook verontwaardigde reacties van inwoners ontvangen. De rode draad: Hebben ‘ze’ eigenlijk wel naar ons geluisterd?

De titel van het coalitieakkoord is Veel kleuren, een palet. Maar het had net zo goed Een vaste koers kunnen zijn. Complimenten voor de wijze waarop de SGP haar stempel op het akkoord heeft weten te drukken. Het is logisch dat P18Plus en EVR niet al hun punten hebben binnengehaald, maar wij hadden wel iets meer kleur verwacht. Of bij het drukken van het akkoord moeten een aantal bladzijdes zijn weggevallen.

Toevallig die bladzijdes waarop bijvoorbeeld iets stond over een woonwijk of zonneweide in Nieuw Reijerwaard, behoud van de Beverbol, gratis zwemmen, geen verdere bezuinigingen op de huishoudelijke hulp, een geluidscherm bij het Oosterpark of een jaarlijkse korting op de gemeentelijke belastingen.

Wij zijn blij dat een aantal van de door ons aangeleverde punten zijn overgenomen in het coalitieakkoord, zoals gratis openbaar vervoer voor 65-plussers, meer aandacht voor mensen met dementie en het experimenteren met nieuwe woonvormen voor jongeren en alleenstaanden. Laat die Tiny Houses maar komen.

Ronduit zorgelijk vinden wij het dat het nieuwe college doorgaat met het schrappen van 1700 goedkope huurwoningen, dat in het coalitieakkoord niet duidelijk wordt uitgesproken dat zorggeld voortaan naar de zorg gaat en armoedegeld naar mensen in armoede, dat kwetsbare huishoudens geen extra half uur huishoudelijke hulp krijgen en dat er geen extra inzet wordt gepleegd om vijftigplussers en jongeren aan het werk te helpen.

Op de website van P18Plus staat sinds kort: Ridderkerk is van ons ALLEMAAL. Dat onderschrijft de PvdA Ridderkerk van harte. In dat licht zijn we wel verbaasd dat in het coalitieakkoord staat: Op sommige plekken in Ridderkerk staat de leefbaarheid onder druk. Dat komt onder andere door de vestiging van nieuwe inwoners met een andere cultuur of leefstijl.

Als Ridderkerk van iedereen is, is het ook van deze inwoners. Velen zijn hier zelfs geboren. Zij bepalen mede de kleur van ons dorp.

Mevrouw de voorzitter, ik ga afronden. De PvdA Ridderkerk blijft zich ook de komende periode inzetten voor goed wonen, goed werk en goede zorg. En voor een dienstbaar gemeentebestuur. Een gemeentebestuur dat er niet is voor zichzelf, maar voor alle inwoners.

Tegen de coalitiepartijen zou ik willen zeggen: sta ook open voor de ideeën van de oppositie. Dan kunnen we met elkaar de kleur toevoegen aan dit akkoord. Zodat onze inwoners over vier jaar niet over u zeggen: Ze dronken een glas, deden een plas en hebben alles gelaten zoals het was.

Jeroen Rijsdijk