12 juli 2015

Jeroen bedankt

De Combinatie, 9 juli 2015

Donderdagavond 2 juli zaten we zoals gebruikelijk om 8 uur achter de computer om de raadsvergadering te volgen en wat schets onze verbazing: de PvdA’er Jeroen Rijsdijk vraagt bij het vaststellen van de agenda om een agendapunt toe te voegen, een motie over het plan Graaf van Hoornestraat. Na de vragen van Jeroen Rijsdijk in het vragenuurtje op donderdag 25 juni, over het zelfde onderwerp waar hij bijval kreeg van mevrouw Kayadoe van Leefbaar Ridderkerk hadden wij dit niet meer verwacht.

Omdat de motie als laatste zou worden behandeld werd het een lange zit, maar ons wachten werd beloond. Jeroen Rijsdijk kreeg als eerste het woord en uit zijn bijdrage was op te maken dat de inhoud van de motie realistisch genoeg was om het college te bewegen nog een poging te doen om de plannenmaker te bewegen nog iets aan het plan te doen, zodat er nog een klein stukje tegemoet zou kunnen worden gekomen aan de wens van veel omwonenden om de bouwhoogte aan te passen.

Hoopvol bleven we tot op het late uur aan de computer gekluisterd. De voormalig wethouder Ad Los was er duidelijk over. Hij had, net als zijn toenmalige collega wethouder, in 2011 duidelijk aangegeven dat het plan een gedrocht was, wat niet op die plaats paste en er dus niet moest komen.

Wat een wanvertoning vervolgens van Leefbaar Ridderkerk. Als Chantal Janzen de voorzitter was geweest had ze vast gezegd: wat kan die partij draaien. Na op 25 juni nog te hebben gesuggereerd dat belangen van de indieners van zienswijzen boven het belang van de investeerder dient te staan, kwamen ze nu met een vernietigende aanval op de PvdA. In plaats van toe te geven dat men op 5 juni 2008 heeft zitten slapen werd er nu een beschuldigende vinger opgestoken naar een ander.

Het grootste gedeelte van de gemeenteraad van Ridderkerk wilde niet het risico nemen aangesproken te worden door de projectontwikkelaar op onbehoorlijk bestuur. Door haar inwoners op behoorlijk onbehoorlijk bestuur te worden aangesproken vind men niet belangrijk gezien het feit om tot tweemaal toe een behoorlijk aantal zienswijzen van tafel te schuiven.

Jeroen, langs deze weg willen we je bedanken dat jij als enige zoveel aandacht aan onze bezwaren hebt geschonken en je nek hebt uitgestoken, waar Leefbaar Ridderkerk de strop om heeft gelegd. Als wij goed hebben geteld had Leefbaar Ridderkerk een sleutelrol en hadden ze kunnen aantonen echt voor een leefbare omgeving voor haar inwoners te zijn. De fractievoorzitter deed bij het bestemmingsplan Bolnes daar nog wel een oproep toe, waarschijnlijk woont hij in Bolnes, maar voor Slikkerveer was daarvoor geen belangstelling vanuit Leefbaar Ridderkerk. Wij weten inmiddels wel op wie we bij devolgende verkiezingen niet moeten stemmen.

Yvonne Lodder
Nel van Driel